Nyitókép: Uwe Lein/picture alliance via Getty Images

A 700 forintos benzinár réme újból fenyeget

Infostart
2023. január 7. 11:40
Nem kizárt, hogy hamarosan nosztalgiával gondolunk majd a mostani üzemanyagárakra.

Lehet-e ismét 700 forint egy liter benzin a kutakon, mint ahogy előfordult ez nyáron, a piaci ár esetében? A Holtankoljak ügyvezető igazgatója szerint lehet - írja a 24.hu.

Bujdos Eszter hozzátette, hektikusan alakul a kőolaj ára, az OPEC (a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete) december óta csökkentett kapacitásra állt be, és úgy tudni, ezt tervezik 2023 végéig. Emiatt megint olyan helyzet állhat elő szerinte, hogy kevesebb lehet a kitermelt kőolaj mennyisége, mint amennyire szükség lenne. Úgy tűnik,

a kitermelés szűkítésével akarják elérni, hogy az árak ne menjenek le nagyon.

A háború, az azzal együtt járó bizonytalanság pedig jó indok lehet arra, hogy miért ne stabilizálják a jelenleginél alacsonyabb szinten a kőolaj árát.

Bujdos Eszter szerint az e heti benzinárváltozás egyáltalán nem volt indokolt. Sem a forintárfolyam, sem az éppen csökkenő kőolajár nem indokolt ekkora emelést. Hogy a Mol mi alapján árazott, azt csak ők tudják – tette hozzá.

A szakember arra számít, hogy

legkésőbb tavaszra valóban eljöhet a 700 forintos benzinár.

De a gázolajnál is hiány, ellátási gondok jöhetnek február 5-étől, amikortól export- és importtilalom van az Oroszországból származó kőolajból készített finomított termékekre. A Mol korábban azt közölte, 75 százalékban csak orosz nyersolajat tudnak használni a finomításnál. Aztán ott van a szlovákiai finomítójuk, ahonnan jelentős mennyiségű benzin érkezett eddig Magyarországra, de február 5-től már nem jöhet.

"Ne nagyon dédelgessünk olyan álmokat a közeljövőre nézve, hogy literenként 500 forint körül tankolhatunk. Vagy ha igen, akkor ehhez

menjünk ki Horvátországba, ahol még ársapka van"

- közölte Bujdos Eszter.

A Concorde vezető részvényelemzője, Gaál Gellért ugyancsak arra számít, hogy az idei nyáron a tavalyinál magasabb lesz az olaj iránti kereslet. Ez pedig az áremelkedés mellett akár átmeneti hiányt is okozhat. A szakértő szerint nehéz megmondani, hogy meddig lehet régiós szinten magasabb a magyar üzemanyagár, mint a környező országokban. Úgy véli, egy-két évig fennmaradhat, hogy a kutak igyekeznek extra bevételt szerezni, amiből pótolhatják az árstop alatti veszteségeiket.