Nyitókép: Kathrin Ziegler/Getty Images

Meglepő, de ez aggasztó jel: egekbe szöktek a rúzseladások

Infostart
2023. január 4. 10:14
Mindez komoly bajt jelezhet a gazdaság egészére nézve.

Komoly nehézségekre utal az úgynevezett „rúzsindikátor” Németországban. Bizonytalan gazdasági és szűkös pénzügyi helyzetben ugyanis jelentősen megugrik a rúzseladások mennyisége, és így történt ez tavaly is – írja elemzésében a Handelsblatt című német gazdasági napilap, amit a Napi.hu szemlézett.

Mint olvasható, a jelenségre a magyarázat viszonylag egyszerű, aki nem tud vagy nem akar nagy értékű dolgot vásárolni, az legalább apró luxusvásárlásokkal kényezteti magát. A férfiak ilyenkor rendszerint több parfümöt vásárolnak, a nők gyakrabban használnak rúzst. Ezt a jelenséget rúzs-effektusnak nevezik.

Az Euromonitor International piackutató szerint a rúzseladások csak Németországban öt százalékkal nőttek 2022-ben az előző évhez képest.

Korábban is már megesett

Nem ez az első eset, hogy a rúzseladások alakulása ellentétesen mozgott a német gazdaság teljesítményével. A 2008-2009-es pénzügyi válság alatt hasonló tendencia volt megfigyelhető. Az Estée Lauder luxuscsoport akkori vezetője anno a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után is jelentős növekedést figyelt meg a rúzseladásokban. De állítólag ez volt tapasztalható Amerikában az 1930-as években, a nagy gazdasági világválság idején.

A GfK piackutató szerint 2022-ben nyolcmillió fogyasztó vásárolt legalább egy rúzst Németországban, 2021-ben még kétmillióval kevesebben.

A gazdasági lap azt is megjegyzi, hogy

a rúzsindex bár erősítheti a közgazdászok és a vállalkozók félelmét a közelgő recessziótól, azért nem 100 százalékosan működő mutató.

Sokszor a gazdaságilag jobb időszakokban is nő a kozmetikumok iránt a kereslet. Ráadásul járvány idején egyáltalán nem működött, a német a GDP 3,7 százalékkal esett vissza a koronavírus első évében, 2020-ban, a rúzseladások pedig csaknem 20 százalékkal zuhantak.

Persze ez természetes volt egy olyan időszakban, amikor a koncert- és színházlátogatások szüneteltek, az emberek otthonról dolgoztak és amúgy is sokan maszkot viseltek. Pont emiatt a mostani növekedés egy része a bázishatásnak is köszönhető, azaz annak, hogy a korábbi években visszaesés volt.