Nyitókép: Pexels.com

A Google alkonya: Dávidként hívja ki a Neeva a keresőóriást

Infostart
2022. november 10. 18:46
Az ingyenes verzió szolgáltatásai igen szűkek, cserében ígéret van: nincs hirdetés és nincs nyomkövetés sem.

Nagy ígéretekkel lépett piacra október elején a Google-t kihívó internetes kereső, a Neeva. A BBC összeállításából kiderül, az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban kezdte meg a működést elsőként az európai kontinensen, miután az Egyesült Államokban tavaly már több mint félmilliós tábort épített.

Alkotója az a Sridhar Ramaswamy, aki 16 évig dolgozott a Google-nál, és irányította annak hirdetési szegmensét. Úgy látja a techszektor az emberek adatainak kizsákmányolójává kezdett válni, ennek pedig már nem akart része lenni.

A Neeva 77,5 millió dollár begyűjtésével kezdett – befektetőktől.

Ingyenesen használható keresést kínál, valamint egyéb funkciókat, például jelszókezelő-hozzáférést és virtuális magánhálózati (VPN) szolgáltatást, ami viszont fizetéses – az egyszerűség kedvéért: a Google-nál a felhasználó az adataival fizet. A felhasználók egy fiók létrehozásával kell hogy kezdjenek.

Sridhar Ramaswamy tehát a befektetőkben és az előfizetőkben látja a jövőt, szemben a Google-lal, amely szerinte folyamatosan egyre több reklámot helyez el, hajhászva az egyre nagyobb profitot.

Hogy miben különbözik a két kereső használata?

A cikk egy "BMW-s" példát hoz fel: mind a Neeva, mind a Google első két találata az autógyár webhelyére, valamint Wikipédia oldalára utal elsőként, ám aztán a Google "fogyasztásra" serkent, kereskedőket mutat, illetve a közösségimédia-csatornáit ajánlja, míg a Neeva a BMW hivatalos oldalaival, felületeivel folytatja, ami így természetesen "szűkebb választék".

De egy fontosnak tűnő részlet:

a Neeva ígéri, nem köt nyomkövetőt a keresők "talpára", nem rakja rögtön térképre, aki valamit keres.

Ramaswamy nem gondolja, hogy a Google-t üzletileg utolérheti, már csak a piaci részesedés miatt sem, ez "egyfajta Dávid és Góliát történet". A végső cél az, hogy alternatívát kínáljanak azoknak a fogyasztóknak, akik aggódnak a magánéletükért, és nem akarják, hogy a Google játsszon az adataikkal vagy keresési előzményeik alapján bombázzák őket hirdetésekkel. Sőt, semmilyen hirdetések nem lesznek az ígéretek szerint.

A Neeván ingyenesen viszont csak havonta 50 alkalommal lehet keresni, egy fiókhoz pedig csak két eszköz csatlakoztatható az ingyenes csomagban. Havi hat dollárért viszont kitárul a világ.