A szankciók miatt leálltak a világ két legnagyobb repülőgépgyártójának oroszországi szállításai, pedig az orosz légitársaságok a háború előtt 95 százalékban az amerikai Boeing és az európai Airbus utasszállítóit használták - írja a hvg.hu, a Reuters beszámolója alapján. A hiány pótlására az oroszok most úgy határoztak, hogy kizárólag otthon gyártott repülőgépekkel fogják felváltani a nyugati utasszállítókat, méghozzá az évtized végéig ezer darabbal.
Moszkvában hosszú távú tervet dolgoztak ki: az orosz állam által pénzelt Rostec próbálja majd kielégíteni a légitársaságok igényeit. Ez azt is jelenti, hogy helyben gyártott alkatrészekből fognak új repülőgépeket építeni. A Rostec ezt az importált alkatrészek, például a Pratt & Whitney hajtóművek helyettesítésével kezdi meg.
A cég elképzelései szerint 2024-től például évente 20 új repülőgépet gyártanának a Superjet New regionális repülőgépből. 2030-ig pedig 142 darab Superjet New és 270 darab MSZ-21-es típusú utasgép készülne. Emellett 70-70 darab Il-114 légcsavaros gázturbinás utasszállítót, illetve Tu-214-es keskeny törzsű gépet és 12 darab széles törzsűt akarnak építeni.
A hvg.hu szerint azonban kérdéses, hogy mindezt milyen technológiával kívánják elvégezni, ha a legtöbb (és sokszor jobb) megoldás elérhetetlen marad.