Augusztus végéig 56 666 tisztán elektromos vagy hibrid gépkocsit helyeztek forgalomba zöld rendszámmal Magyarországon. 2021 januárjában még kevesebb mint 28 ezer volt belőlük, számuk tehát húsz hónap alatt megduplázódott. A klímabarát hajtásra utaló táblákból több mint 23 ezret a fővárosban adtak ki – mondta Steiner Attila, a Technológiai és Ipari Minisztérium energetikáért felelős államtitkára.
A leginkább környezetkímélőnek számító, tisztán elektromos járművek száma a múlt hónapban átlépte a harmincezret. Világoszöld alapszínű hatósági jelzéssel már 30 472 jár belőlük a hazai utakon. Tavalyelőtt januárban még csak nagyjából 7700-an voltak, a szűk három éven belül végbement bővülés itt tehát közel négyszeres. Az államtitkár arra is felhívta a figyelmet, hogy már vannak nulla emissziós, de nem elektromos hajtású járművek is Magyarországon.
Nagykanizsán megszüntették, több városban pedig regisztrációhoz kötötték a zöld rendszámos autók ingyenes parkolását, pedig Steiner Attila szerint nagyon fontos ösztönzők azok a kedvezmények, amelyek a zöld rendszámmal együtt járnak, és nagyon sokan figyelembe veszik a döntésüknél ezeket a kedvezményeket.
"Továbbra is alapvetően követendőnek tartanám, hogy ezek a kedvezmények megmaradhassanak" – jelentette ki.
Az államtitkár beszélt arról is, hogy a kormányzat eddig nem nyúlt bele a piaci mechanizmusokba a töltőinfrastruktúra esetében, viszont ez most a gátja részben az elektromos autók elterjedésének, ezért azon dolgoznak, hogy
program készüljön az elektromos töltők szélesebb körű elterjesztése érdekében is.
A helyi járműállomány minőségi cseréjét támogató Zöld Busz Program segítségével már 76 elektromos autóbusz állt forgalomba. A kezdeményezésnek köszönhetően eddig összesen 139 tiszta és csendes jármű állami hozzájárulással ösztönzött beszerzéséről született döntés. A program demonstrációs mintaprojektjében az utasok ingyenesen próbálhatják ki a korszerű buszokat vidéki nagyvárosokban és Budapest vonzáskörzetében – ismertette Steiner Attila.
"Folytatni fogjuk a programot, hosszú távú terveink között az szerepel, hogy most a helyi közlekedésben összesen 2800-900 busz van Magyarországon, és ebből 1100-at szeretnénk az elkövetkezendő pár évben elektromos hajtásúra lecserélni" – közölte, és hozzátette, a programnak iparfejlesztési lába is van, mert a hazai gyártók elektromos buszokat is tudnak készíteni.
Kormányzati támogatással 6624 elektromos autót és 112 elektromos robogót vásárolhattak magánszemélyek, vállalkozások és egyéb szervezetek, emellett már több ezer elektromos rásegítésű kerékpárt vehettek a vásárlók kormányzati segítséggel.