Nyitókép: Forrás: Pixabay.com

Ismét az amerikai palaolaj hozhat megnyugvást a világpiacon

Infostart
2022. augusztus 17. 10:45
Gyorsan nő a kínálat palaolajból, amely pótolni tudja a szankciók sújtotta orosz export miatti kiesést.

Az olajár augusztusban immár trendszerűen a háború előtti szintre került azáltal, hogy az amerikai WTI típus minden felpattanás után visszaesik a hordónkénti 90 dollár alá, a Brent jegyzése pedig tartósan 100 dollár alatt van, de sokszor már a 95 dollárt sem éri el – írja a VG

Az Egyesült Államokban ennek következtében már a benzinár is lényegesen alacsonyabb a gallononkénti 5 dolláros csúcsnál, így már egyre kevésbé érzékelnek energiaválságot arrafelé, különösen hogy ott a gázár sem emelkedett nagyot, szemben Európával.

Az olajár csökkenésének több okát is lehet említeni, mint a recessziótól való félelem vagy a kínai járvánnyal kapcsolatos korlátozó intézkedések, lényegesebbnek tűnik azonban a kínálati oldal alakulása – teszi hozzá a gazdasági lap. A háború kitörésekor Joe Biden amerikai elnök zöld jelzést adott az amerikai kitermelőknek, hogy szinte bármeddig fokozhatják a felhozatalt, átmenetileg visszaszorítva a klímavédelmi megfontolásokat.

Úgy tűnik, az eredmény meg is lett: a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) friss jelentése szerint

a palaolaj-kitermelés Texas és Új-Mexikó államban szeptemberben várhatóan történelmi csúcsra emelkedik,

és valóban lehet számítani arra, hogy ez a szegmens immár harmadszor is segít letörni az olajárat (első alkalommal 2014-ben sikerült, másodszor a járvány előtti évben).

Mások mellett hozzáteszik:

az olajár csökkenése a földgáz szempontjából is biztató lehet, ha nem is rövid távon.

A korábbi félelmek ellenére az amerikai palagáz-kitermelés az olajhoz hasonlóan dinamikusan emelkedik, és a többletet exportálják is Európába.

A cseppfolyósított gáz (LNG) technikai követelményei miatt ez azonban még nem elég ahhoz, hogy a hiányzó orosz gázt kiváltsa, és az égben lévő európai ár visszaessen, pláne, hogy most az egész kontinens gőzerővel próbálja feltölteni a gáztárolókat a téli hónapokra.

Ha azonban lesz elegendő LNG-szállításra alkalmas hajó, betöltő- és lefejtőállomás, akkor a növekvő amerikai kínálat már kielégítheti a kontinens igényeit, és az amerikai és európai gázár közötti extrém, nagyjából hétszeres árkülönbség megszűnhet, mégpedig az európai ár nagy fokú csökkenésével és az amerikai ár mérsékelt emelkedésével.