Az új elvárásokat két lépcsőben vezetik be: idén július 6-a után az új típusokra vonatkozik az elvárás, tehát a korábban bevezetett modellek tovább árusíthatók, 2024. július 7-től viszont már minden új személyautónak és kishaszongépjárműnek rendelkeznie kell az előírt felszerelésekkel.
Az új biztonsági berendezések között említik a vészfékezést jelző lámpát, a fáradtságfigyelő kamerarendszert, a sávtartó berendezést, a tolatássegítő rendszert és az aktív sebességtartó automatikát, amely az adott útszakaszra érvényes sebességkorlátozás betartását teszi egyszerűbbé.
Felidézték, előzetes statisztikák szerint 2021-ben 19 800 halálos kimenetelű baleset történt az unió országainak közútjain, ami 5 százalékos emelkedés az előző évhez képest, de 13 százalékkal elmarad a járvány előtti, 2019-es adatoktól.
Az Európai Bizottság célja, hogy a 2020-as helyzethez képest 2030-ra felére csökkentse a súlyos sérülésekkel járó balesetek számát. A járművek alapfelszereltségének kötelező bővítése így nemcsak az autóban ülők, hanem az egyéb úthasználók védelmét is szolgálja.
Lépésről lépésre
A fejlődő technológia lehetővé teszi, hogy az új autótípusokban található vészfékasszisztensek már ne csak konkrét vészhelyzetben, hanem megelőző módon is beavatkozzanak előbb enyhe, majd erős lassítással, ha a szélvédő mögötti frontkamera ütközésveszélyt érzékel. Első körben a rendszereknek az álló objektumokat és járműveket, valamint a mozgó járműveket kell felismerni. Két évvel később a gyalogosok és a kerékpárosok felismerése is elvárás lesz – ismertették.
A 2014 novembere óta forgalomba helyezett új személyautóknál az EU kötelezően előírja az abroncsnyomás-felügyeleti rendszer meglétét, kishaszongépjárművekben idén júliustól kötelező a bevezetése.
A rendeletben meghatározott további biztonsági előírások között szerepelnek a töréstesztek alapján továbbfejlesztett biztonsági övek, a nagyobb frontális védelmi zóna a veszélyeztetett úthasználók – gyalogosok, kerékpárosok, motorosok – sérüléseinek mérséklésére, valamint a megerősített oldalirányú ütközésvédelem.
Felmerült az indításgátló alkoholszonda kötelezővé tétele is,
hogy csökkentsék az ittasan okozott balesetek számát. A rendszer addig nem indítaná el a járművet, míg a vezető nem produkál negatív alkoholtesztet. Az új autóknak egyelőre még nem kell ezzel az eszközzel rendelkezniük, azonban a gyártóknak elő kell készíteniük az új típusokat egy ilyen berendezés fogadására – áll a közleményben.