A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) az első három negyedévre vonatkozó értékelésében múlt októberben azt írta: az év végére a magyar újautó-piac további néhány százalékos lassulása várható. Ennek okai az immár krónikussá vált csiphiány mellett a más alkatrészek akadozó beszállítói rendelkezésre állása okozta szállítási késedelmek, valamint a gyártás drágulása, illetve Magyarországon a forint gyengülése okozta listaárdrágulás. Emellett az új környezetvédelmi normák bevezetése is növelte az újautó-árakat – olvasható az Indexen.
Az újautó-piac nemcsak Magyarországon torpant meg azonban, hanem az uniós és az amerikai piacon is. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint idén szeptemberben mindössze 719 ezer új autó talált gazdára az EU-s országokban, hasonlóan alacsony eladási számra 1995 óta nem volt példa. Az akadozó újautó-értékesítés ellenére a kereslet a járvány utáni újraindulás miatt fokozódott, emiatt sokan a használt autók felé fordultak. Az egyik mértékadó autós szaklap, a Drive szerint az Egyesült Államokban odáig fajult a helyzet, hogy
az év utolsó heteire a használt autók iránti kereslet eredményeként 27,5 ezer dollárra, majdnem 9 millió forintos rekordszintre nőtt a használt autók átlagára.
A magyar használtautó-piacról a Jóautók.hu vezetője december elején szintén úgy beszélt, hogy az import megugrott. Hónapok óta 12 ezer körüli vagy azt meghaladó mennyiségű importált személygépjárművet regisztrálnak Magyarországon. Eközben új autóból a nyár vége óta rendre csupán 9500 körüli mennyiséget helyeznek forgalomba. A korábbi években ez a két mennyiség gyakorlatilag egy szinten mozgott. Halász Bertalan arra is kitért, a használtautó-éhséget az sem csillapítja majd számottevően, hogy a megnövekedett kereslet ebben a szegmensben is alaposan megemelte az árakat: nem ritka, hogy ugyanolyan paraméterekkel rendelkező autó ma 20-25 százalékkal drágább, mint egy évvel korábban.
A cikk végül részletesen kitér arra is, hogy aki nemcsak saját pénzből, hanem más forrásból is autóvásárlást tervez az idei évben, mi mindenre számítson az infláció miatt 2021 közepén elindult kamatemelési ciklus hatásaként.