Akár 15-20 százalékkal is drágább lehet idén a karácsony a tavalyihoz képest – mondta érdeklődésünkre Madar Norbert, a GKI Digital Kutató és Tanácsadó Kft. vezető tanácsadója és partnere.
"A drágulás nem kizárólag az ünnepek miatt megy végbe, sokkal inkább a koronavírus gazdasági hatásait érezhetjük, ugyanis a világkereskedelem egészére jellemzők azok a gyártási-ellátási problémák, amelyek hatással vannak az árképzésre" – fogalmazott Madar Norbert.
Az alapanyaghiány és a kieső kapacitás az a két összetevő, amely önmagában 20-30-40 százalékos drágításra is képes, és a drágulás nem csak a magyar vásárlókat érinti, van azonban a folyamatban egy "magyar sajátosság" is.
"A vásárlóerő és a költési kedv a magyar lakosságban nagyon erős és intenzív, amit támogatnak a kormányzat által beígért plusz jövedelmek, juttatások is, ezek a pénzek pedig a kereskedelemben csapódnak le többletbevételként" – húzta alá Madar Norbert.
Arra azért figyelmeztet, hogy
idén limitált lesz a kínálat és a választék is, ezért érdemes időben nekiállni a vásárlásnak.
Természetesen nincs szezon promóciók, kedvezmények nélkül, úgyhogy nem kell félni, hogy "nem látunk áthúzott árakat", de a megjelenő százalékok a kereskedés szempontjából "egészségesebbeknek tűnnek majd".
"A fekete pénteki novemberi átlagos kedvezmény mindössze átlagosan 17 százalék körül alakul, szemben a korábbi évek 30-40 százalékos akcióival" – hozta példaként.
A karácsonyi ajándékok között a legnépszerűbbek a ruhák, a játékok és az elektronikai cikkek. Ezek között viszont van egy termékcsoport, amelyben nem lesz drágulás: a ruha. Az elektronikai cikkek piacán viszont a chiphiány árfelverő hatású lesz.
A papírgyártás drágulása a könyvgyártásban, a fáé a bútoráraknál és -hiánynál jelentkezhet – tette hozzá Madar Norbert.
Elmondta még,
a magyar lakosság átlagosan 60 ezer forintot költhet karácsonykor, és legalább 7 embert szeretne megajándékozni.
Az összeg 15 százalékkal magasabb a tavalyinál.