A hitellel rendelkező ügyfelek 6,5 százaléka vesz részt november 1-től a fizetési moratóriumban a Magyar Bankszövetség előzetes adatai szerint.
A bankszövetség közölte: a bankfiókokban nem volt felfokozott ügyfélérdeklődés a moratórium záró köre iránt. A bent maradáshoz szükséges ügyfélnyilatkozatok 70-80 százaléka online érkezett a bankokhoz.
A hosszabbításra jogosult ügyfélkör mintegy 13 százaléka jelezte, hogy továbbra is élni kíván a moratórium lehetőségével.
Ez az arány megerősíti a korábbi – a bankszámla forgalmi adatokból előre jelzett – szakértői véleményt, miszerint a moratóriumban levő ügyfelek tizedének lehetnek fizetési nehézségei.
Ismét felhívták a figyelmet arra, hogy aki a moratóriumban marad, annak a tartozása kamatozik. Ezért mindenkit arra biztatnak, hogy amikor teheti, térjen vissza a szerződésében vállalt, korábbi törlesztőrészlet fizetésére. A gazdasági helyreállítás és az EU-s átlagot meghaladó növekedés alapján bíznak abban, hogy a 2022. június 30-ig tartó moratóriumot választók közül időközben többen tudnak majd visszatérni a hiteltörlesztéshez.
Kitértek arra is, hogy azoknak, akik most nem igényelték a folytatást, mérlegelni kell, hogy mi a pénzügyi teljesítőképességük. Bankjuk segítségével ennek figyelembe vételével újragondolhatják a törlesztéseik ütemezését. Jegybanki és bankszövetségi ajánlás alapján a bankszektor most eltekint az előtörlesztési, illetve szerződésmódosítási banki díjak felszámításától a moratórium alatt felhalmozódott kamat- és díjtartozás megfizetésekor.
Az ügyfelek – például az eredeti futamidőhöz való visszatérés érdekében – vállalhatnak magasabb összegű törlesztőrészlet fizetést. Ennek során figyelembe kell venni az adósságfék szabályokat. A lehetőségek feltárásában a hitelt nyújtó bank segítséget nyújt ügyfeleinek – közölte a Magyar Bankszövetség.