Nyitókép: MTI/EPA/Christian Bruna

Összezsugorodott a magyar bevásárlóturizmus

Infostart
2021. október 5. 10:59
Hiába közelít a külföldi turizmus a járvány előtti szinthez, sokkal kevesebbet járunk vásárolni a határon túlra, mint korábban.

Elolvadt a bevásárlóturizmus, de a webkereskedelem hasít. A korábbi évi közel 150 milliárdos bevásárlóturizmus leépült szinte teljesen. A járvány előtt 2019-ben még 769 milliárd forintot költöttek a magyarok külföldi utazásaikon, ebben a szállás és a szolgáltatások is benne vannak, ám a kint elköltött pénzünk 40-45 százaléka külhoni boltos kasszákban kötött ki. Ez 2019-ben több mint 300 milliárd forint volt. 2020-ban már csak 357 milliárdos teljes költést jegyez a statisztika (a járvány miatt a második negyedévet nem is mérve). 2020-ban 160 milliárd forint volt a boltokban elköltött magyar pénz (a benzint nem számítva) – írja a blokkk.com blog.

A határok mentén mindig is élénkebb a vásárlók mozgása, ami elsősorban árfolyam, mellette és ezzel együtt persze árfüggő ügy az utazások tervezésekor. Gyenge forintnál onnan jönnek, erősebbnél mi megyünk inkább.

A járvány 2020-ban természetesen lefékezte a bevásárlóturistáskodást is, meg is felezte, maradt 71 milliárd forintnyi összeg a mérlegen. 2021 első felében pedig 15 milliárd volt ez a tétel. Az összeg több mint felét Ausztriában költötték a magyarok. A járvány előtt 2017-től 2019-ig a másfélszeresére (97 milliárdról 147 milliárdra) nőtt az egynapos bevásárlóturizmussal külföldön elköltött magyar pénz.

Az interneten elköltött forintok száma az elmúlt három évben is emelkedett.