Nyitókép: MTI/Balázs Attila

A karácsonyi bevásárlás sem lesz olyan, mint korábban

Infostart
2021. szeptember 19. 12:10
Nemzetközi elemzőcégek a költések növekedését jelzik előre, de arra is figyelmeztetnek, hogy kevesebb lehet a kihagyhatatlan akció, és az ellátási gondok megbélyegezhetik év végi vásárlásainkat is.

Az amerikai év végi költések három különböző nemzetközi cég, a Deloitte, a Mastercard és a Bain szerint is 7-9 százalékkal lehetnek magasabbak annál, amit a megelőző szezonban tapasztalhattak a kereskedők.

A Walmart vezetője mindezen túl arra is számít, hogy a koronavírus-járvány hatására az emberek hajlamosabbak lesznek előre gondolkodni a karácsonnyal kapcsolatosan is. Vannak azonban olyan faktorok, amelyek a költekezési kedv ellen szólnak, és nemcsak az amerikaiakat, hanem mindenkit érinthetnek a világon.

Elnyúló hatás

Gyárbezárások, mikrochiphiány és zsúfolt kikötők: nincs iparág, melyeket ne érintett volna ezek valamelyike a CNBC cikke szerint, az előrejelzések szerint pedig

az ünnepekig is eltart majd a krízis.

Azok a családok ihatják majd meg mindennek a levét, amelyek nem gondolkodnak eléggé előre. A gyártás és a szállítás is tovább tart idén, mint bármikor máskor. A GAP amerikai ruhamárka arra számít, még 2022-ben is jócskán lesz gondja a fentiek miatt.

A munkaerőhiány is problémákat okozhat: a már meglevő árukat a cégek igyekeznek mihamarabb eljuttatni raktáraikba, hogy útra kelhessenek a vásárlókhoz, ez azonban nem mindig egyszerű. Az Egyesült Államokban hiába van egymillióval több nyitott állás, mint ahány munkanélküli, sokan nem tudnak visszajutni a munka világába, mert például gyermekeik elhelyezése jelent számukra nehézséget. Hasonló gondokkal a világ más tájain is szembesülhetünk.

Ne számítsunk nagy akciókra

Ami az akciókat illeti: nem érdemes olyan nagy leértékelésekre számítani, mint amilyenek a korábbi években voltak.

A kereskedőknek kevesebb okuk van kiszórni a készletet,

hiszen raktáraik messze nincsenek tele a logisztikai problémákból kifolyóan.

Olyasmit kínálnak majd akcióban, amiből sok van, ez pedig könnyen lehet, hogy nem olyan termék lesz, ami a kívánságlistánk elején található. A Deloitte szerint hamarabb kezdődnek és hamarabb be is fejeződnek majd az akciók,

a Black Friday pedig sokkal kevésbé lesz fontos, mint a megelőző években volt.

A szakértők arra is számítanak, hogy miután az utóbbi időszakban leginkább interneten rendeltünk, amit csak tudtunk, sok vásárló szívesebben áll majd fel a kanapéról, hogy boltokban vásároljon, mint a pandémia előtti időkben. Fejfájást okozhat majd ugyanakkor egyes ajándéktárgyak megvásárlása, hiszen amennyiben épp olyasmire vágyunk, amiből hiány van, valódi harccá is válhat a karácsonyi bevásárlás.