Nyitókép: MTI/EPA/Ian Langsdon

Íme a magyar gazdaság erősségei és kihívásai a Standard & Poor's szerint

Infostart / MTI
2021. augusztus 14. 07:45
Változatlan stabil kilátással megerősítette Magyarország hosszú és rövid futamidejű államadósság-kötelezettségeinek "BBB/A-2" szintű, befektetési ajánlású osztályzatát pénteken a Standard & Poor's globális pénzügyi szolgáltató csoport hitelminősítő részlege (S&P Global Ratings).

A cég a Londonban bejelentett döntés részletes indoklásában kiemelte, hogy az idén 6,1 százalékos, jövőre 5,3 százalékos növekedést vár reálértéken számolva a magyar gazdaságban.

Az S&P elemzői az általuk valószínűsített növekedés hajtóerői között említették a koronavírus elleni magyarországi oltási kampány hatékonyságát és a folytatódó költségvetési ösztönzést.

Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy várakozásuk szerint a hazai össztermékhez (GDP) mért államháztartási hiány 2021-ben 7,5 százalék, 2022-ben 5,9 százalék lesz, de 2023-ban 4 százalék alá csökken.

Az S&P becslése szerint

a GDP-arányos nettó államadósság-ráta az idei év végén 73 százalék körül lesz. A hitelminősítő hangsúlyozza, hogy ez 2014 óta a legmagasabb nettó államadósság-ráta lenne.

A cég közölte: várakozása szerint a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a következő hónapokban tovább szigorítja monetáris politikáját az infláció megfékezése végett, ezzel együtt is valószínű azonban, hogy a magyarországi reálkamatok a következő néhány évben mélyen a negatív tartományban maradnak.

Az elemzés szerint a hatékony magyar oltási program és a gazdasági aktivitást terhelő korlátozások ezt követő gyors feloldása nagyobb mértékben gyorsította a gazdaság kilábalását, mint ahogy azt a hitelminősítő az idei év elején várta.

Jóllehet a második negyedévi GDP-adatok még nem ismertek, az előzetes jelzőszámok arra engednek következtetni, hogy az éves összevetésű növekedés nagyon erőteljes lehetett abban a negyedévben - áll az S&P Global Ratings pénteki londoni elemzésében.

A cég közölte, hogy

erre alapozva számol 6,1 százalékot elérő idei egész éves reálnövekedéssel a magyar gazdaságban, feltételezve, hogy a koronavírus-fertőzések száma nem kezd ismét gyorsan emelkedni.

Az S&P elemzői szerint mindezek alapján a magyar hazai össztermék már az idén ismét elérheti a koronavírus-járvány előtti szintet.

A hitelminősítő felidézte ugyanakkor, hogy a magyar kormány és az Európai Unió közötti viták miatt az Európai Bizottság az uniós Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) magyarországi folyósításainak késleltetését kezdeményezte.

Ez a jelenlegi helyzet alapján más EU-folyósításokat nem érint, de uniós és magyar kormányzati illetékesek legutóbbi nyilatkozatai alapján elképzelhető az RRF-finanszírozások további késedelme - fogalmaz elemzésében a Standard & Poor's hitelminősítő részlege.

A magyar kormány átmenetileg pótolni tudja továbbra is bőséges készpénztartalékából a késleltetett EU-átutalásokat, de

ha az uniós finanszírozások jelentős mértékben és hosszabb időtartamra csökkennének, az középtávon már hátráltatná a magyar gazdaság növekedését,

emellett ártana a költségvetési és a külső egyensúlyi helyzetnek is - áll az S&P Global Ratings elemzésében.

A hitelminősítő véleménye szerint a magyar kormány által alkalmazott veszélyhelyzeti intézkedések nyomán korlátozott mértékben érvényesül az egyes közintézmények közötti fékek és ellensúlyok rendszere, és ez csökkentheti a szakpolitikai válaszintézkedéseik kiszámíthatóságát.

A cég közölte: ez idő szerint továbbra is azzal számol, hogy más uniós folyósításokat a vita nem érint, és az EU-val fennálló feszültségek a jövő áprilisban esedékes magyarországi parlamenti választások után enyhülnek.

Az S&P Global Ratings szerint a magyar gazdaság külső profilja továbbra is az adósminőségi megítélés egyik fontos erőssége. A folyómérleg-egyenleg tavaly jórészt egyensúlyban volt, bár a hazai kereslet élénkülése miatt a cég várakozása szerint az idén kissé deficitessé válhat.

A hitelminősítő ugyanakkor azt valószínűsíti, hogy a nem adóssággeneráló finanszírozási források változatlanul bőségesek lesznek. Az S&P kiemeli, hogy a magyarországi magánszektorba már nem áramlanak természetes fedezet nélküli devizafinanszírozások.