Az elővárosi vasútvonalak egyre fontosabb szerepet játszanak a főváros közlekedésében: a pandémiát megelőző időben naponta félmillióan használták bejárásra az elővárosi járatokat. Nem közismert az adat, hogy a MÁV teljes éves utasforgalmának a 76 százaléka Budapestre és az elővárosaira koncentrálódik – írja a Magyar Nemzet, hozzátéve: az elmúlt 15 évben 47 százalékkal nőtt a nemzeti vasútvállalat utasszáma. Napi szinten ez 3064 vonatot jelent, amiből Budapest részesedése 1397 volt.
A Budapest–Pusztaszabolcs vasútvonal a magyar vasúttársaság 40a számú 25 kV-os, 50 Hz-el villamosított kétvágányú fővonala, amely egyben a Budapest–Pécs útvonal elővárosi része. A pályán jelentős a teher- és az utasforgalom, az utóbbi elsősorban az ingázókat szolgálja ki a főváros felé. A 40a Pest megyei szakaszát újítja fel a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF). A Százhalombatta–Ercsi elágazás közötti részt 15,7 kilométeren építik át, a fejlesztés részeként közel 13 kilométeren teljesen új nyomvonalon építenek óránként 160 kilométeres sebességre alkalmas, kétvágányú pályát.
A beruházás nagyvasúti villamosítási kivitelezési munkái a közelmúltban készültek el. A megépült felsővezeték-hálózatot csütörtök reggel nyolc órakor helyezik feszültség alá. Ezt követően a szakemberek méréseket és vizsgálatokat végeznek a felsővezetéken. A mérés eredményei alapján határozzák majd meg az üzemszerű működés, azaz a végleges feszültség alá helyezés pontos, várhatóan nyári időpontját.
Az innovációs tárca államtitkára a beruházásról elmondta, hogy a Százhalombatta–Ercsi elágazás közötti vasútvonal két évtizede az első, új nyomvonalon kiépülő pályaszakasz. Ezt megelőzően legutóbb az ezredfordulón készült el új vasúti pálya Zalalövő és Bajánsenye között. Az államtitkár ismertette, hogy ebben az évben korábban sosem látott összértékben fejeződnek be kötöttpályás fejlesztések Magyarországon.