Nyitókép: Pixabay

Itt vannak a legnagyobb műanyagszennyezők

Infostart
2020. december 13. 12:40
Már harmadik éve a Coca-Cola, a Pepsi és a Nestlé felel a legtöbb műanyagszemétért a világon: a Break Free From Plastic nevű szervezet nulla fejlődést lát abban, ahogyan műanyag-kibocsátásait kezeli a három dobogós multi.

Tengerpartok, folyók, parkok és egyéb helyszínek eldobált szemetében 55 országból 51-ben vannak jelen a Coca-Cola termékeinek eldobott csomagolásai – tudósít a The Guardian cikke. A felmérésben önkéntesek szedték össze a felgyülemlett szemetet a részt vevő országokban: összesen 14 734-en gyűjtötték a hulladékot, amelyből azután márkaauditot végeztek. A begyűjtött 346 494 darab műanyagszemét közel kétharmadán egyértelműen azonosítható volt, hogy milyen márka termékéből került nem a megfelelő helyre. A Coca-Cola hozzájárulása a műanyagszeméthez nagyságrendekkel nagyobb volt, mint a második Pepsié és a harmadik Nestléé együtt:

  • a Coca-Cola márkajelzését 51 országban, 13 834 darab csomagoláson találták meg,
  • míg a Pepsi márkajelzését 43 oszágban, 5155 műanyagdarabon,
  • a Nestléét pedig 37 ország 8633 darab szemetén.

Magyar adatok nem szerepelnek a kutatásban: 2018-ban voltak hazai önkéntesei a kutatásnak honlapjuk tanúsága szerint, tavaly és idén azonban már nem volt vállalkozó erre országunkban.

Kell a műanyag?

A Coca-Cola már korábban kivívta a környezetvédők rosszallását ebben az évben azzal a kijelentéssel, miszerint nem tervez megválni a műanyag palackoktól, mivel vásárlóik kedvelik azokat. Később aztán egy részben papírból készülő flakon tervével állt elő: ebben harminc százalék a papír aránya, a maradék 70 százalék pedig újrafelhasznált műanyag.

Egy 2017-es kutatás szerint ugyanakkor a világon felhasznált műanyag túlnyomó többségét, 91 százalékát soha nem használják újra, hanem a szemétben vagy a természetben végzi, esetleg elégetik. A Tearfund nevű nonprofit szervezet adatai szerint a Coca-Cola, a Pepsi és a Nestlé csak hat fejlődő országot figyelembe véve is évi félmillió tonna műanyagszennyezésért felelős.

Álljon le a műanyaggyár

"A világ top műanyagszennyező vállalatai azt állítják, keményen dolgoznak a megoldáson, miközben tovább pumpálják azokat a nagyvilágba" – mondja Emma Priestland, a Break Free From Plastic globális kampánykoordinátora. Véleménye szerint a műanyag szemét mennyiségnek megfékezésére csak a termelés leállítása, az egyszer használatos palackok kivezetése és az újrahasznosítás rendszerének bevezetése lehet a megoldás.

A márkával azonosítható műanyagszemetek közt leginkább egyszer használatos csomagolásokat, például

ketchupos, kávés és samponos flakonokat, zacskókat találtak.

Ezek adják a szemét nagy részét, melyet a cigarettacsikkek és a műanyag palackok követnek.

Vállalati válaszok

A Coca-Cola szóvivője az adatokra reagálva azt közölte: elhivatottak az iránt, hogy 2030-ra minden palack visszakerüljön hozzájuk és újrahasznosuljon. Elmondása szerint már 18 piacon kapható termékük olyan csomagolásban, amely teljes mértékben újrahasznosított, és a másodlagos csomagolóanyagok nagy részét is mellőzték. A Pepsi 2025-re szeretné 35 százalékkal csökkenteni a szűz, azaz máshol még soha nem használt műanyag használatát üzemeiben, valamint igyekeznek az újratöltés és az újrafelhasználás népszerűsítésével több tízmillió palack gyártását megspórolni. A Nestlé harmadával csökkentené gyáraiban a szűz műanyag használatát 2025-re, és ekkorra teljes mértékben újrahasznosíthatóvá vagy újra felhasználhatóvá tenné termékei csomagolását.