Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Eltűnhetnek a dízelmozdonyok

Infostart
2020. január 22. 12:02
A kötöttpályás járművek sem mentesülhetnek a szigorú karbonszabályok alól Európában, ám a parlament és a tanács rendelete olyan szigorú, hogy annak egyelőre egyetlen dízelüzemű vasúti jármű sem felel meg.

Az Európai Unió a kötöttpályás járművekre is szigorúbb karbonkibocsátási szabályokat léptet életbe: a parlament és a tanács rendelete alapján jövő év január 1-jétől csak Stage V. kibocsátási határértékeket teljesítő dízelmotorokat lehet forgalomba hozni. Ám jelenleg a gyártók egyetlen olyan dízelüzemű vasúti járművet sem kínálnak, amely meg tudna felelni ezeknek.

A régi motorvonatok, motorkocsik és mozdonyok persze egyelőre maradhatnak, ugyanakkor a Nemzetközi Vasútegylet arra készül, hogy nullaemissziós működést ír elő tagjainak 2050-re.

A vasúti járműveket viszont harmincéves működésre tervezik, így hamarosan nem lesz értelme dízelüzemű motorvonatokat vagy mozdonyokat vásárolni – írta a Vasutas magazin alapján a Magyar Nemzet.

Nem lehet mindenhol mentsvár a villamosított pálya, számos helyen ugyanis nem lehet vagy nem érdemes villamosítani (például a kisebb forgalmú mellékvonalakon, de a rendezőpályaudvarokon a tolatómozdonyok is kizárólag dízelüzeműek jelenleg).

A megoldás a villany-hibrid mozdonyok, motorvonatok használata lehet. Ezek olyan elektromos járművek, amelyek a felsővezetékkel ellátott pályán hagyományos villanyvonatként működnek, ám a villamosítatlan pályán akkumulátorok segítségével látják el árammal a motorokat.