Sztrájkra készül a földi kiszolgálókat képviselő Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet, miután több hétig tartó tárgyalás után sem sikerült megegyeznie a Malév Ground Handling (Malév GH) vezetésével. A Privátbankár.hu-nak Csorba Attila, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) elnöke azt mondta, hogy 2011 óta most először készülnek sztrájkra, mivel bár az elmúlt 3-4 év erőteljes növekedést hozott a hazai légi forgalomban, a dolgozók bére hosszú évek óta alig változott.
Az érdekképviseleti vezető arra hívta fel a figyelmet, hogy a Malév GH Zrt-nél 2013-2014 táján 25 százalékkal csökkentek a bérek. Akkor a fizetések későbbi rendezésére, emelésére ígéretet tett a cég, ám ez a vezetőség cseréje után sem történt meg.
Ez a sztrájk egy segélykiáltás, mivel annyira alacsonyak a munkabérek, olyan túlterheltek a dolgozók, és olyan méreteket öltött a dolgozói elvándorlás (az elmúlt egy évben például körülbelül 200 ember fordult meg a jegykezelői munkakörben, nagy a fluktuáció), hogy nem maradt más eszközük - jelentette ki Csorba Attila. További gondként említette még, hogy a földi kiszolgáló cégek eszközparkja is elöregedett.
Követelések
A 15 százalékos béremelésből semmiképpen sem akarnak engedni, mivel ez lehet az első lépés, hogy megálljon a munkaerő-elvándorlás.
Elviselhető munkaidő-beosztás, tervezhető szabad és pihenő napok.
A munkakezdések közti minimum 11 órás pihenőidők biztosítása.
Tiszta, rendszeresen takarított és megfelelő méretű pihenő és szociális helyiségek biztosítása. Ezzel kapcsolatban Csorba Attila elmondta: a földi kiszolgálók egy ún. „konténervárosban”, tartózkodnak télen-nyáron (ez az „ideiglenesnek” szánt helyzet már 10 éve tart). Ráadásul nagyon messze is vannak az egyéb létesítményektől – az elnök elmondása szerint 20 percet kell gyalogolniuk a dolgozóknak a repülőtéri parkolótól, hogy eljussanak a munkahelyükig.
Megfelelő forma- és munkaruha biztosítása, a munkavállalók kompenzálása a saját pénzből vásárolt egyenruhákért.
A szakszervezeti vezető szerint olyan eszközökre lenne szükségük, amelyek megóvják a munkavállalók testi épségét és egészségét. Például rugózatlan kiszolgáló eszközökkel dolgoznak, nyitott vontatókat használnak (egész évben, időjárástól függetlenül), valamit kézzel mozgatják az utaslépcsőket, és sokszor a repülőket is kézzel pakolják.
A reptéren dolgozó más földi kiszolgálócégeknél előfordult, hogy a Munka Törvénykönyvének módosítása (a túlórakeret 400 órára emelése) előtt is sokszor túllépték a 250 órás munkakeretet. Ez a Malév GH-nál nem fordult elő. A szakszervezet követelései közt az szerepel, hogy 200 óra (+50, a munkavállalóval egyeztetve) legyen a túlóraszám, mivel ha nagyon leterheltek a munkavállalók, lehetetlen lesz megállítani a munkaerő elvándorlását.