Nyitókép: Földi Imre

Egy érintés, amit egyre jobban szeretnek a magyar emberek

Infostart
2018. augusztus 30. 12:49
Lassú ütemben, de növekszik a bank- és hitelkártya-tulajdonosok között a kártyájukkal gyakran fizetők köre – derül ki a Nézőpont Intézet július végén és augusztus elején készített személyes közvélemény-kutatásából.

A magyar felnőtt népesség kétharmadát kitevő kártyabirtokosok bő egynegyede minden lehetséges esetben igyekszik a készpénzmentes fizetés legfőbb eszközének számító bank- vagy hitelkártyáját használni. Ez 10 százalékpontos növekedés a legutóbbi, 2016-os adatfelvétel óta.

További 35 százalék (tehát majdnem 2 millió ember) állítja, hogy szokott kártyával fizetni egyes esetekben, de közel sem mindig. Összességében tehát

a kártyával rendelkezők 60 százaléka nyitott a készpénzmentes fizetési megoldások iránt,

ez 5 százalékpontos gyarapodást jelent a 2016-os helyzethez képest.

A növekedés hátterében állhat a pénzügyi kultúra, kormányzati intézkedésekkel ösztönzött lassú átalakulása, illetve az a tény, hogy 2017 a kényelmes és gyors érintéses kártyás fizetés használatában az áttörés éve volt: már a kártyák több, mint 70 százaléka, a POS terminálok 80 százaléka támogatja ezt a funkciót.

A kártyabirtokosok 25 százaléka csak ritkán, 14 százaléka pedig lehetőleg egyáltalán nem használja kártyáját,

mind a két csoport aránya csökkent 2016-hoz képest.

A bankkártyával rendelkezők bő háromnegyede szokott készpénzmentesen vásárolni szupermarketekben és plázákban, ez az arány statisztikailag megegyezik a 2016-os adatfelvétel eredményével. A kisebb boltokban szintén hibahatáron belül változott a kártyahasználati ráta az elmúlt két évben, jelenleg 41 százalék.

Jelentősen növekedett viszont a gyógyszertárakban, egészségügyi intézményekben bankkártyát használók aránya (a 2016-os 28 százalékról 44 százalékra). A vendéglátóipari egységekben (30 százalék), valamint internetes vásárlások esetén (33 százalék) is szignifikánsan többen hagyják el a készpénzt, mint 2016-ban (21, illetve 20 százalék). Kisebb mértékben, de szintén növekedett a bankkártyás fizetők tábora sport- és kulturális események alkalmával, különböző szolgáltatások igénybevétele esetén, illetve a tömegközlekedés használatakor.