A Magyar Közlöny szerdai számában megjelent határozat szerint a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére a 2018-as költségvetésből 500 millió, a 2019-es büdzséből pedig egymilliárd forintot fordítanak. A tanulmány elkészítéséért a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a felelős.
A Varsó-Budapest gyorsvasút megépítéséről Mateusz Morawiecki lengyel, és Orbán Viktor magyar kormányfő januári találkozóján kezdődtek el az egyeztetések. Februárban pedig a lengyel infrastruktúráért felelős miniszter és a magyar külgazdasági és külügyminiszter is tárgyalt erről Varsóban.
Szijjártó Péter február elején az InfoRádió Aréna című műsorában azt mondta: a megvalósíthatósági tanulmányokra – amelyben a Budapest-Varsó és a Budapest-Kolozsvár gyorsvasút megépítésének terve is szerepel - két és fél milliárd forintot már jóváhagyott a magyar a kormány.
"Közép-Európa ma az a térsége Európának, amely teljes mértékben kimarad a gyorsvasút-hálózatból."
Sok esetben egy jó gyorsvasúti közlekedés sokkal kedvezőbb az emberek számára, mint adott esetben a repülés. Ezért itt Közép-Európában több ilyen terv is van folyamatban. A Budapest és Varsó közötti gyorsvasút összeköttetés Pozsonyon, Brnón és Krakkón keresztül, valamint a Budapest-Kolozsvár gyorsvasúti összeköttetés, azzal, hogy továbbmegy Bukarest irányába - tette hozzá Szijjártó Péter.
A külgazdasági és külügyminiszter kiemelte, hogy jelenleg Varsóba 12,5 óra alatt lehet eljutni vonattal, ami nem teljesen versenyképes.
"Egy olyan gyorsvasútnál, ahol a végsebesség több, mint 250 km/óra, ott 4-4 és fél órára leosztható lenne a menetidő. "
A Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint a Budapest-Varsó gyorsvasút megépítésének tervéről a fejlesztési miniszternek 2020. január 31-ig kell jelentést terjesztenie a kormány elé a feladat végrehajtásáról, illetve 2020 március 15-ig kell előterjesztést felterjeszteni a beruházás megvalósításáról, köztük a kivitelezéshez és az üzemeltetéshez kapcsolódó feladatokról, valamint a költségekről, a forrásigényről és az építés ütemezéséről.