Két forrása van a szervezet bevételeinek: az e-matricarendszer, vagyis az időalapú útdíj, valamint a használat arányos e-útdíj, melynek lényege, hogy az autósok annak alapján fizetnek, hogy mennyit használnak az útból – tájékoztatott Bartal Tamás. Előbbi a 3,5 tonnánál nem nagyobb tömegű gépkocsiknak teszi lehetővé a gyorsforgalmi hálózatot, utóbbi pedig az ezen felüli össztömeggel bíró járművek fizetési modellje – tette hozzá a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.
A cég tavaly 290 milliárd forintot hozott a költségvetésnek,
ebből 221 milliárdot az e-útdíjnak köszönhet.
Jogszabály jelöli ki, hogy mely útszakaszokon kell fizetni, jelenleg 6800 kilométer e-útdíjköteles rész van, ez a tehergépjárművek által használt magyar utakat fedi. A 2013-ban bevezetett rendszer segítségével ellenőrizhetővé válik, hogy betartják-e a megengedett össztömeget, ennek a gazdaság fehérítésében is van szerepe, hiszen a NAV is ellenőrzi, hogy a bejelentett mennyiséggel megegyező árú érkezik az országba.
Bartal Tamás szerint az ellenőrzési rendszer megbízható. „A NÚSZ Zrt. rendkívül felkészült ebből a szempontból” – hangsúlyozta. A forgalmat és a használatot az utak szélén és felett elhelyezett eszközök mellett mobil ellenőrzési lehetőségeket is bevetnek a hatékonyság érdekében. A bevezetés hatékonyságát az is bizonyítja, hogy a rendszer kialakítása után 2 hónappal megtérült a beruházás – emelte ki a társaság elnöke.
Számos nemzetközi példa közül a GPS-alapú rendszert választották annak idején, de sajátossága, hogy
Magyarország tett eleget először az Eurovignette-irányelveknek,
miszerint átláthatónak kell lennie az e-útdíj rendszereknek. Ha valaki Romániából megy át a magyar utakon Szlovákiába, ugyanazzal a fedélzeti eszközzel tudja megoldani a fizetést, és ennek segítségével történjen az ellenőrzés is.
Az OBU-nak nevezett fedélzeti eszköz alapvetően a rendszeres úthasználóknak lett kitalálva, a viszonylati jegy pedig azoknak lehet megoldást, akik egy bizonyos szakaszt egy bizonyos alkalommal szeretne megtenni. Utóbbihoz tartozik egy internetes alkalmazás, melyben megadhatja, hogy honnan hova szeretne eljutni, majd befizeti a kalkulált összeget.
Könnyű közmű program
Egyre több embernek és vállalkozásnak segíthet a Könnyű közmű program - hangsúlyozta a Miniszterelnökség kabinetügyek koordinációjáért felelős helyettes államtitkára. A program társadalompolitikai célja, hogy a családok kedvezményekkel minél többet tudjanak megtakarítani. A gazdaságpolitikai cél pedig, hogy az így megnövekedett fogyasztás befolyással legyen a gazdasági növekedésre is.
Mivel a felhasznált mennyiség alapján határozták meg a kedvezményt, így magánszemélyeken túl kis- és középvállalkozások is élhetnek a lehetőséggel.
A program további célja a bürokrácia csökkentése. Erre azért volt szükség, mert a Versenyképességi Tanács jelezte a kormányzatnak, hogy a villany-, gázbekötések hosszú ideig tartanak és rendkívül bonyolultak – árulta el Bartal Tamás. „Lényegében egy eltúlzott, drága, lassú bürokráciát próbálunk lebontani, ami nem egy egyszerű dolog, lépésről lépésre haladunk” – fogalmazott a helyettes államtitkár.
„A Könnyű közmű program nem más, mint a rezsicsökkentés folytatása”
– jelentette ki Bartal Tamás, aki szerint előbb utóbb mindenki kapcsolatba kerül vele.
Tavaly július óta a közmű bekötése díjmentessé vált meghatározott teljesítménymértékig. Ez nem csupán új építésű háznál érvényes, hanem akkor is, ha valaki felújít vagy bővít. A fogyasztásmérőig a hálózati engedélyes viseli a költségeket, a házi vezetéket azonban már az ingatlan tulajdonosának kell kiépítenie.