A Norwegian hiába vált befolyásoló tényezővé az európai légiközlekedési piacon és kényszerítette a hagyományos légitársaságokat új cégek alapítására, a norvég cég nagy ütemű fejlődése aggodalomra ad okot - írja a The Financial Tims cikke alapján az AirPortal.
A légiközlekedési iparnak 2017 egy kiemelkedően jó év volt, de a Norwegian nem tud nyereséget termelni ebben a környezetben sem. A veszteségek mögött elsősorban az húzódik meg, hogy a Norwegian rövid idő alatt óriási flottát épít fel. 2012-ben még 68 gépük volt 330 útvonallal, 2017 végére mér 145 gépet fognak üzemeltetni 512 útvonalon, 2019 végére pedig 193 Boeing lesz a flottában.
A bővülés viszont nagyon sokba kerül, a harmadik negyedévben a Norwegiannél 6 százalékos költségszint-növekedést mutattak ki, az első félévet 300 millió dolláros üzemi veszteséggel zárták, a tőzsdei árfolyam 40 százalékot esett, a befektetők elkezdtek szabadulni a részvényeiktől.
Az elemzők arra számítanak, hogy a Norwegian folyamatosan emelkedő egységköltségei és a folyamatosan csökkenő egységbevételei miatt mintegy 170 millió dolláros üzemi veszteséget fog elkönyvelni 2017-re. Arról nem is beszélve, hogy adósságállományuk 460 millió dollárról 2,5 milliárdra emelkedett.
A megoldást az jelentheti, ha a Norwegian eladja a gépeit és csökkenti érdekeltségeit a nem szorosan a fő tevékenységhez kötődő vállalkozásaiban. A helyzet nem életveszélyes, de aggasztó – mondta Ross Harvey elemző.
Micahel O'Leary, a Ryanair vezérigazagtója még a nyár végén beszélt arról, hogy a Norwegian valószínűleg nem éli túl a telet, mert kifogy a készpénzből.