Az MNO azt írja, hogy továbbra sem tisztázottak az új adóval kapcsolatos alapvető kérdések:
- Nem dőlt el, hogy mikortól és pontosan mekkora jövedéki adót vetnének ki az elektromos energiára, és hogyan zajlana az új teher beszedése.
- Nem tudni, hogy mindennemű, elektromos autóba töltött villamos energiára kiveti-e a kormány a jövedéki adót, vagy csak a töltőállomásokon eladott energiára.
- Még nem zajlottak le a szakmai egyeztetések sem.
A korábbi törvénytervezetekben még az szerepelt, hogy amint áthalad az áram az elektromos töltőponton, jogi értelemben villamosenergia-termékből üzemanyagtermékké változik. Vagyis akkor is kiróná az adót a kabinet, ha az áramot otthon töltené a tulajdonos az autójába. Később azonban a kormányzat azt is mondta, hogy csak a kereskedelmi töltőállomások által eladott áramra tennék rá a többletadót.
Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadó irodájának vezetője az MNO-nak azt mondta, hogy óriási társadalmi károkat okozna a kormány, ha jövedéki adót vetne ki az áramra, és így hátráltatná az elektromos autózás elterjedését.
A kormány célja hozzáértők szerint az lehet az új adó bevezetésével, hogy az elektromos hajtású autók elterjedése során pótolja azt a jövedékiadó-kiesést, amely ma még az üzemanyagok – a benzin és a gázolaj – árába épített közteherből származik. A szakértők úgy látják, az új adónem bevezetésénél értelmezhetetlenné válnának a kormány rezsicsökkentési ígéretei is.