Nem lazíthatnak a webáruházak - íme a tipikus hibák

InfoRádió
2017. október 31. 07:46
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) internetlaboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság idén eddig több mint 500 webáruházat vizsgált. Ellenőrzésük jövőre is kiemelt feladat lesz.

Látványos eredménnyel jártak a rohamosan bővülő eladási forgalomban az internetes kereskedelemben végzett fogyasztóvédelmi ellenőrzések idén: 54-ről 14 százalékra esett vissza a jogsértést ismételten elkövető webáruházak aránya – közölte tegnap a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A jelentős javulás egy 2016-os törvénymódosításnak köszönhető, amely az elektronikus kereskedelem fogyasztóvédelmi ellenőrzéseit szigorította - írta a Magyar Idők.

Ugyan a kis- és középvállalkozásként működő webáruházak első alkalommal jogsértés esetén továbbra sem kapnak bírságot, helyette a cégnek lehetősége van a feltárt hibák javítására. Az ismételt ellenőrzés során azonban ugyanazért a hibáért emelt összegű bírság jár: már kétszázezertől kétmillió forintig terjedő összeget szabhat ki a fogyasztóvédelmi hatóság.

A friss ellenőrzési tapasztalatok alapján jövőre sem lazíthatnak a webkereskedők, ugyanis - az idei évhez hasonlóan - ismét az e-kereskedelem áll majd a hatósági fogyasztóvédelmi vizsgálatok középpontjában.

Jellemző hibák

Tipikus hiányosság, hogy az internetes oldalon elmarad a 14 napos elállási joggal kapcsolatos részletes tájékoztatás, sok esetben a jog gyakorlását többletfeltételekhez, például eredeti, bontatlan csomagolás meglétéhez kötik.

Gyakran problémák merülnek fel az elérhetőségi adatok közlésével is, ami azért fontos, mert itt láthatja a vásárló, hogy hazai webáruháztól rendel-e, ugyanis a magyar nyelvű honlap és a .hu végződés önmagában nem garantálja ezt.

Az uniós országból származó webáruházakkal szemben felmerült problémák kezelésében az NFM-en belül működő Európai Fogyasztói Központ tud érdemi és ingyenes segítséget nyújtani.

Internetes vásárlás előtt érdemes tájékozódni a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu honlapon lévő adatbázisból, amely az e-kereskedelmi cégek ellen hozott jogerős határozatok mellett tartalmazza azt is, hogy a vállalkozás teljesítette-e a határozatban foglaltakat.