Nem csak nyerünk, veszítünk is a leárazásokkal - erre kell figyelni

InfoRádió
2017. október 12. 08:55
A közelgő Glamour-napok kapcsán hívja fel a figyelmet több fontos dologra a Budapesti Békéltető Testület.

A Budapesti Békéltető Testülethez beérkező panaszokból látszik, hogy fogyasztóvédelmi probléma esetén sokszor nem biztosítják a garanciát az akciósan megvásárolt termékekre, vagy épp a fogyasztó nem tudja gyakorolni a szavatossági jogait.

Jó tudni, hogy a webáruházakban történő levásárlást biztosító kuponok esetén (bizonyos kivételekkel, ezek szoktak problémát okozni - lásd a cikk végén) a fogyasztók ugyanúgy élhetnek a 14 napos indokolás nélküli elállás joggal a leárazott árucikkeknél is, mint a "hagyományos" vásárlásnál.

Ez azonban nem igaz az akciósan, üzletben vásárol a fogyasztó ruházati terméket, cipőt, táskát, parfümöt vagy egészségügyi terméket, akkor a hatályos jogi szabályozás alapján.

nem gondolhatja meg magát három napon belül abban az esetben, amennyiben mégsem tetszik a termék, és nem viheti vissza azt az üzletbe.

Ha viszont a termék tényleg hibás (tönkremegy, elszakad, nem működik), és a fogyasztónak garanciális vagy szavatossági problémája van, kötelesek erről az üzletben jegyzőkönyvet felvenni és annak egy példányát átadni.

Amennyiben a vevőszolgálatos, vagy aki a vásárlói panaszok kezelésével foglalkozik, nem tud nyilatkozni rögtön arról, teljesíthető-e a fogyasztó hibás termék miatti igénye, úgy a kereskedőnek a panasszal kapcsolatos álláspontjáról legkésőbb 5 munkanapon belül, igazolható módon kell tájékoztatnia a fogyasztót.

Ha kijavításra vették át az adott árucikket, úgy külön elismervényt kell adni arról, mikor mehet érte a vásárló, vagy pedig ezt az időpontot a jegyzőkönyvben szükséges feltüntetni számára. Ugyancsak törekedni kell az előírások szerint a 15 napon belül történő kijavításra, vagy épp az e határidőn belül történő cserére, ha ilyen célból vették át a terméket.

Kivételek

Online vásárláskor bizonyos esetekben a vásárló nem élhet az indokolás nélküli elállási joggal, és a Budapesti Békétető Testület tapasztalatai szerint épp ezek okozzák leggyakrabban a fogyasztók és a webáruházak közötti problémákat. Íme a vonatkozó kormányrendelet - (45/2014. (II. 26.) - és a Polgári Törvénykönyv néhány kitétele.

  • Az online megrendelt, lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel (például: CD- vagy DVD-lemez), valamint számítógépes szoftver példányának vagy egyes higiéniai terméknek az adásvételekor nem gondolhatja meg magát a fogyasztó, ha már felbontotta a csomagolást. Az utóbbi esetnél a bírói gyakorlat egyértelmű: csak akkor hivatkozhat a cég egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta, melyik termék tartozik ide.
  • Sokszor hivatkoznak a webáruházak arra is, hogy ha nincs meg a termék eredeti gyári csomagolása vagy az sérült, akkor nem fogadják el az indokolás nélküli elállást, azonban ez a gyakorlat jogszabályba ütközik.
  • Arra is felhívja a Budapesti Békéltető Testület a figyelmet, hogy ha nem magánszemélyként, hanem cégként történt az online vásárlás, akkor arra nem vonatkozik az indokolás nélküli elállás lehetősége, mivel nem minősül a 2013. évi V. tv. (azaz a Polgári Törvénykönyv) szerint fogyasztónak, az említett Korm. rendelet hatálya pedig a fogyasztói szerződésekre vonatkozik.
  • Nagyon fontos az is, hogy internetes megrendeléseknél, az indokolás nélküli elállás esetén a vállalkozásnak haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított tizennégy napon belül vissza kell térítenie a fogyasztó által kifizetett teljes összeget és azt csak addig tarthatja vissza, míg a terméket vagy a visszaküldést igazoló dokumentumot meg nem kapta.
  • Online vásárlásnál akkor is visszaküldheti a terméket a fogyasztó, ha esetleg azt sérülés érte, esetleg nincs meg az összes tartozéka. Önmagában ezektől még nem veszíti el az indokolás nélküli elállás jogát. Ilyenkor ugyanis azt az értékcsökkenést kell csak kifizetni, amely abból fakad, ha a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó mértékben használta a fogyasztó az árucikket.
  • Végül, de nem utolsósorban, ha az online vásárolt akciós műszaki cikk hibás, akkor a fogyasztók szavatossági és jótállásból eredő jogaikkal élhetnek. Így például a bruttó 10.000,-Ft feletti vételárú, tartós fogyasztási cikknek minősülő termékeknél - ha annak hibája a rendeltetésszerű használatot akadályozza - az átvételtől számított három munkanapon belül kérhetik a termék cseréjét, és ha ezt nem tudja teljesíteni az eladó, akkor 14 napon túl is elállhatnak a szerződéstől és kérhetik vissza a termék vételárát. Ebben az esetben a hibás teljesítéssel összefüggésben keletkezett, valamennyi, a fogyasztó által viselt költséget (például: a kereskedőnek a hiba miatt történő visszaküldés költsége) is köteles a vállalkozás megfizetni.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
A békéltető testület a kuponozásról
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást