Nagy változás a fapados járatokon, minden utast érint

InfoRádió
2017. szeptember 11. 07:15
A Wizz Air lazítja, a Ryanair most szigorította meg a poggyászszabályzatát.

Kicsi vagy nagy kézipoggyász, ingyen vagy pénzért, a fedélzeten vagy a csomagtérben – gyakran változnak a legolcsóbb jegyeket kínáló diszkont-légitársaságok szabályai. Bár kétségkívül sokkal olcsóbban adják, a fapadosok jegyárába lassan már tényleg csak az ülés használata fér bele- írja a Magyar Idők.  

Megörülhettek a Wizz Air törzsutasai, amikor a cég bejelentette, hogy a téli menetrend életbelépésétől nem kér majd pénzt a nagyobbik kézipoggyászért – mint eddig –, ugyanakkor nem is garantálja, hogy minden utas gurulósa elfér az utastérben. A minap a Ryanair, a konkurens fapados viszont azzal bosszantotta leendő utasait, hogy míg eddig ingyen biztosította a kis bőrönd és a kézitáska behajózását, ezután csak az elsőbbségi díjat megfizetők utazhatnak biztosan a csomagjuk közelében.

Vagyis mindkét ultrafapados azon igyekszik, hogy lebeszélje utasait a málhákkal utazásról. A gurulós bőrönd az utóbbi években az olcsó repülőjegyek által lehetővé tett hétvégi városlátogatások jelképe lett. Míg a hátizsákos turisták a természetet járják, a trolley használatához járda kell. A hétvégi utakra ráadásul elég a kis gurulós bőrönd is, ami pont befér a repülőgép fedélzetén az utasok feje felett kialakított szekrénybe.

Ez egyébként nemcsak olcsóbb megoldás, mint a feladott csomag, de leszállás után nem kell megvárni, amíg a földi kiszolgálók kifuvarozzák a terminál futószalagjára. Ráadásul vannak, akik nem szeretik, hogy a rakodómunkások hajigálják a drága pénzen vett utazótáskát, azt pedig különösen nem, ha illetéktelen kezek beletúrnak a csomagba értékeket keresve. Vagyis az utasok szeretik a közelükben tudni a gurulós bőröndjüket, ám a légitársaságok számára ez gyakran nyűg: a ki- és beszállás lassabban megy, amíg mindenki elrendezi a maga csomagját, márpedig a gyors forduló a diszkontcégek üzleti modelljének az alapját jelenti: minél többször felszáll a gép egy nap, annál több bevételt termel, míg a repülőgép lízingdíja változatlan.

A légitársaságok ezért azon vannak, hogy miközben vonzó szolgáltatást kínálnak, a kézipoggyász felvitelét a fedélzetre különböző módon korlátozzák. Ilyen feltétel a méret és súly, a túlméretes csomagokat elvileg nem engedik fel az utastérbe.

A társaságok közül a Wizz Air tűnt ki az ellenőrzés szigorúságával, amelyet különösen Ferihegyen alkalmazott következetesen.