Magyarországon az első benzinmotoros autót 1895-ben adták el, de az első töltőállomásra 1924-ig kellett várni. Az 1960-as évektől újra megjelentek a nemzetközi cégek által üzemeltetett töltőállomások. A rendszerváltás után pedig – az autók számának robbanásszerű növekedését követve – sorra nyíltak az új benzinkutak - derül ki a Lechner Tudásközpont kutatásából.
A tudásközpont által működtetett Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszerből kiderül, hogy 1991-ben még csak 1086 benzinkút működött az országban, ám 1996-ra már 2175. Azóta viszont nem változott számottevően a kutak száma:
2015-ben például 2146 töltőállomást tartottak nyilván.
1990 után a gépkocsik számának növekedése nyilván a benzinkutak számának növekedését eredményezte, de fontos tényező volt a multinacionális cégek piacszerzése, a nagy forgalmú csomópontok „elfoglalása” is (1991-ben 2 015 455, 2015-ben pedig 3 196 856 személygépkocsit tartottak nyilván az országban). A stagnálás pedig azzal magyarázható, hogy az 1990-es évek második felére a töltőállomások már lefedték az országos úthálózatot. Ezután a kutak száma nem emelkedett tovább, a növekvő igényeket valószínűleg egy belső átstrukturálódás, minőségi javulás és a benzinkutaknál lévő töltőpontok számának emelkedése kompenzálta.
A jó lefedettséget bizonyítja a benzinkút-elérhetőségi térkép, vagyis hogy az úthálózat egy adott pontjától milyen messze található a legközelebbi benzinkút – közúton mérve. A térkép 1701 benzinkutat tartalmaz (nem szerepelnek benne a zárt területeken, például ipari parkokban elhelyezkedő, illetve a céghálózathoz nem tartozó benzinkutak), az úthálózatból pedig csak az autóval járható, burkolt utakat vették figyelembe.
A benzinkút-lefedettség teljesnek mondható,
az úthálózat több mint 75 százalékától 8 kilométeren belül elérhető egy benzinkút,
és több mint 97 százalékos azon útszakaszok aránya, ahol az üzemanyagtöltő állomás távolsága nem több 16 kilométernél.
A magyar úthálózat azon pontja, ahonnan a legtöbbet kell benzinkútig autózni, az Északi-középhegységben, a Gömör–Tornai-karszt területén fekvő Tornaszentjakab, közel a szlovák határhoz. Innen több mint 37 kilométert kellene gyalogolni az első töltőállomásig.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!