eur:
394.36
usd:
370.48
bux:
0
2024. április 23. kedd Béla

Megépül Magyarország első okos-autópályája

A Zalaegerszeget az M7-es sztrádával összekötő R–76-os gyorsút lehet az első hazánkban, amelyet a vezető nélküli járművek teszteléséhez készítenek fel – tudta meg a Magyar Idők.

Nemcsak a Zalaegerszeg mellett létesítendő tesztpályán alakítanak ki olyan környezetet, amely alkalmas arra, hogy vezető nélküli autókat tehessenek próbára a fejlesztők, hanem a zalai megyeszékhely területén, illetve a környező közutakon is kialakítanak tesztútvonalakat – mondta Palkovics László, a vezeték nélküli, valamint az elektromos hajtású járművek fejlesztésében és gyártásában való magyar részvétel koordinálásáért, illetve az autonóm járművek tesztpályájának felügyele­téért is felelős kormánybiztos.

Külön kiemelte a leendő R–76-os utat, amelynek nyomvonaláról a közelmúltban döntött a kormány. Ez az első hazai 2×2 sávos út, amelynek tervezésekor már figyelembe veszik a vezető nélküli járművek szükségleteit. A kormánybiztos  a Magyar Időknek elmondta, hogy vannak olyan külföldi megoldások, ahol közforgalmú autópályákon sávokat választottak le az autonóm járművek részére. Az R–76-oson erre nem lesz mód, de úgy építik meg, hogy mobil elválasztóeszközökkel ideiglenesen elkülöníthessék a tesztjárműveket a közúti forgalomtól. Erre szükség is van, hiszen nem csupán egy-egy önvezető gépkocsi használhatja a tesztsávot, hanem például teherautó-konvojok, esetleg nagy sebességgel haladva.

Az R–76-os út új nyomvonaláról február közepén döntött a kormány. Az út megépítése régóta napirenden van, de mindeddig nem sikerült kiválasztani a számos változat közül az optimális vonalvezetést. Sokáig a 76-os főút kibővítését tartották a legvalószínűbb megoldásnak, azonban a Zalacsánynál és a Nagykapornaknál lévő földrajzi akadályok miatt ezt végül elvetették. Az új nyomvonal elhalad a sármelléki repülőtér mellett, valamint egy külön ág köti be a gyorsútba Keszthelyt és Hévízt.

Ha minden határidőre lezárul, akkor idén ősszel sor kerülhet az alapkőletételre, és elkezdődhet a 165 milliárdosra becsült út építése. A kivitelezés időigénye nagyjából két év. Az új szakasznak köszönhetően a megyeszékhely és az autópálya között 32 kilométerre csökken a távolság, így két óránál rövidebb idő alatt lehet majd megtenni a Zalaegerszeg és Budapest közötti utat.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.23. kedd, 18:00
Sz. Bíró Zoltán
történész, Oroszország-szakértő
Mire lehet ma számítani a tőzsdéken?

Mire lehet ma számítani a tőzsdéken?

Hangulatjavulással indult a hét a tőzsdéken, tegnap világszerte felpattantak a tőzsdék a korábbi hetekben tapasztalt esés után. A momentum látszólag a mai nap is kitarthat, hiszen Ázsiában is nagyrészt emelkedtek a vezető részvényindex és a határidős indexek állása alapján Európában is pozitív nyitás jöhet. Közben felpörögnek az események mind makrogazdasági, mind gyorsjelentési fronton: itthon az MNB kamatdöntést tart, és a nap folyamán sorban fognak érkezni a BMI adatok Európában és az Egyesült Államokból; a tengerentúl ma olyan nagyvállalatok jelentenek, mint a Tesla, a PepsiCo, vagy a Philip Morris.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×