Nem ráz tovább az M7-es?

InfoRádió
2017. január 17. 08:44
Az útfelújítási programban magasabb sebességfokozatba kapcsol a Magyar Közút Zrt., idén a tavalyi több mint kétszeresét, 150 milliárd forintot költhetnek erre, amelyből 1254 kilométer közút újul meg, köztük nagy forgalmú autópálya-szakaszok is - nyilatkozta Nemes-Nagy Tibor, a Magyar Közút vezérigazgatója a Magyar Időknek.

Nemes-Nagy Tibor, a Magyar Közút vezérigazgatója a lapnak egy videofelvétel alapján elismerte, hogy egyes helyeken lényeges különbség tapasztalható az osztrák és a magyar utak műszaki állapota között. Amíg a Lajtán túl az elmúlt évtizedekben jelentős útfelújításokat végeztek az úthálózaton, addig nálunk hosszú évek lemaradását hozzuk be most az útfelújítási programok megindításaival.

Nemes-Nagy Tibor elmondta: az osztrák oldalon jelenleg még többet tudnak fordítani útfenntartásra, mint mi, de a magyar kormány most elhatározta, érezhető javulást ér el a közutak üzemeltetése és karbantartása terén. Ezért 2017-ben 73, 2018-ban 80, 2019-ben 88, 2020-ban pedig 98 milliárd forint támogatást biztosít a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek.

A vezérigazgató rámutatott arra is, hogy a téli útviszonyok elmúltával, azaz várhatóan néhány héten belül előtérbe kerülnek a közúthálózat burkolatkarbantartási feladatai is.

Az Orszá-gos Közúti Adatbank adatai szerint a hazai utak több mint felén (51,2 szá- zalékán) rossz, 11,8 százalékán nem megfelelő a burkolat.

A vezérigazgató szerint ennek az is oka, hogy az úthálózat jelentős része nem a mai köz- úti személy- és áruforgalomra készült. Harminc-negyven évvel ezelőtt még nem számoltak a jelenlegi terheléssel, és azzal sem, hogy az áruszállítás ilyen mértékben áthelyeződik a vasútról a közútra.

Az elmúlt évben a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal kötött komplex útfelújítási program részeként 69 milliárd forint jutott felújításra, ebből 171 útszakasz teljes mértékben, míg két részlegesen megújult – ismertette a vezérigazgató. Ebben az évben 100 milliárd forint értékben terveztek felújítást, ezen belül 195,5 kilométernyi főutat 18,7 milliárd forintért, 50,3 kilométer gyorsforgalmi utat 7,9 milliárd forintért, 605 kilométer mellékutat csaknem ötvenmilliárd forintért és 15 hidat közel négymilliárdért építenek át.

Összesen 851 kilométernyi utat érint a felújítás, a bruttó összeg pedig meghaladja a 100 milliárdot.

Ennek a rekonstrukciós csomagnak a forrása teljes mértékben a hazai költségvetés.

Emellett a területi operatív program terhére – uniós forrásból – bruttó 44 milliárd forintért 34 útszakasz felújításáról döntöttek, amelyből közel 403 kilométer út újulhat meg. Nemes-Nagy Tibor szerint ekkora mérvű felújítás már érezhetően javítani fogja az országos közúthálózat állapotát.

A lap kérdésére, hogy milyen szempontok szerint választották ki, melyik utakat újítják fel, a vezérigazgató elmondta, hogy forgalomarányosan, a lakosság száma, a baleseti statisztikák és ez érintett települési önkormányzatok igényei alapján hozták meg a döntéseket.

A fontos felújítások közül kiemelte az M1-es és az M7-es autópályák sebességkorlátozással érintett szakaszait.

A rengeteg alsórendű út közül igyekeznek úgy választani, hogy hosszabb egybefüggő járható útvonal jöjjön létre. Egy új feladatot is magára vállal ezután a közútfenntartó. A kormány megrendelésére az utak fenntartása nem ér majd véget az árok szélén: az állami-közösségi tulajdonban lévő út és a magántulajdonban lévő földterület között lévő zöldfelület gondozását is elvégzi a társaság, erre új gépeket kell beszereznie és munkaerőt átcsoportosítania.

Hasonlóképpen a Magyar Közút feladata lesz a jövőben, hogy a kerékpárutaknak a településeken kívül eső szakaszait fenntartsa – mondta a vezérigazgató.