A vasúttársaság szakemberei által kifejlesztett, Szolnokon gyártott IC+ vasúti kocsik két prototípusa több hónapos tesztsorozaton és már több mint 1,06 millió kilométeres – például Budapest–Hamburg közötti – közlekedéssel bizonyították a magyar mérnöki munka kiválóságát, megfelelve az Európai Unió által alkalmazott követelményeknek és mintegy száz vizsgálatnak.
Az IC+ kocsik másodosztályúak, légkondicionáltak. A laptopok, mobileszközök működéséhez szükséges energiát elektromos csatlakozók biztosítják, a kikapcsolódást vagy munkavégzést vezeték nélküli internet segíti. A GPS-vezérelt fedélzeti audiovizuális utastájékoztató-rendszer pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, míg a biztonságról belső videó-felügyeleti rendszer gondoskodik. A kocsik tömege 47,3 tonna; hossza 26,4 méter; a járművek megengedett legnagyobb sebessége 200 kilométer per óra; az utastéri elrendezés termes, 80 ülőhellyel.
„A gyerekekkel utazó családokra is szeretnénk gondolni, ezért egy gyerekbarát rész is lesz a kocsikon. Ezen felül az első osztály mellett egy kiemelt, prémium kategóriát is szeretnénk az utasainknak biztosítani. És ebben a kocsiban lesz a büfé is ,amivel vissza szeretnénk hozni a fedélzeti büfészolgáltatást a hazai forgalomban is” - mondta a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója.
„Amire nagyon büszkék vagyunk, hogy magyar designtervező tervezte a kocsit mind kívül, mind belül. Mi nagyon esztétikusnak, nagyon szépnek találjuk, és főként a női utasaink nagy megelégedéssel használják a járművet” - közölte Csépke András.
A két prototípus – melyek sorozatgyártása a tervek szerint jövőre kezdődik – megalkotói DEKRA Certificate minőségtanúsítványt is kaptak.
A MÁV-Start a prototípusok alapján húsz darab – 10 másodosztályú termes és 10 többcélú – nemzetközi közlekedésre alkalmas IC+ kocsi gyártását kezdi meg hamarosan, és ennek előkészületei, közbeszerzési eljárásai már megkezdődtek. Ezen felül 2018-tól száz darab belföldön közlekedő, IC+ típusú vasúti személykocsi sorozatgyártása is elindulhat, amit a magyar kormány 30 milliárd forinttal támogat. A vasúttársaság törekvése az, hogy a sorozatgyártásban a hazai beszállítók a lehető legnagyobb szerepet vállalhassák, ezzel is segítve a magyarországi járműipar további fejlődését. A sorozatgyártás előkészítése keretében a munkacsoportok már felálltak, jelenleg a gyártóeszközök ellenőrzése zajlik.
„A húsz elkészülő kocsi egy nagy hiánypótlás, mert a nemzetközi flottánkból ez a 20 kocsi hiányzik, hogy az osztrák, német és svájci járatainkban a járműparkot meg tudjuk újítani. A másik változat pedig teljesen belföldi kocsi lesz, a keleti országrészben fogjuk velük cserélni az IC-kocsikat. De az a célunk, hogy legkésőbb 2020-ig a teljes belföldi forgalomban új InterCity kocsikkal közlekedjünk, amit mind magunk gyártunk” - közölte Csépke András.