Ezt tehetjük, ha megvádolnak áramlopással

InfoRádió
2016. május 15. 17:57
Évente mintegy 1500 panasz érkezik a fogyasztóktól, hogy az áram-, vagy gázszolgáltatója alaptalanul vádolja azzal, hogy lopta, azaz szabálytalanul vételezte a földgázt, vagy az áramot, és ezek 30 százaléka bizonyul csak igaznak - mondta a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal osztályvezetője.

"A panaszok egy részében a felhasználókat a szolgáltató azzal vádolja meg, hogy a fogyasztásmérőjüket befolyásolták és ezáltal akár méretlenül vételeztek földgázt, villamosenergiát vagy ivóvizet. Ha a fogyasztó meg van róla győződve, hogy nem nyúlt hozzá a mérőórához, de a szolgáltató mégis ezzel vádolja, akkor panasszal kell fordulni a szolgáltatóhoz” - mondta Kolozsi Sándor, a Magyar Energetikai- és Közmű-szabályozási Hivatal osztályvezetője.

Hozzátette: ha erre elutasító választ kap, akkor a hivatalt kell megkeresnie. A fogyasztónak mindig együtt kell működnie a szolgáltatóval, hiszen a fogyasztásmérő a szolgáltató tulajdona.

„Jogunkban áll, hogy ott legyünk a mérő ellenőrzésekor. Ha kétségünk van az ellenőr személyéről, akkor telefonáljunk a szolgáltatóhoz, hogy valóban a szolgáltató embereivel találkoztunk-e. A fogyasztónak lehetősége van arra, hogy az észrevételeit megtegye, hiszen jegyzőkönyv készül, ha valamilyen kifogás merül fel a mérővel kapcsolatban. A jegyzőkönyvbe bele kell foglalnia az észrevételeit, ha nem jól tájékoztatták valamiről vagy szabálytalanság történt. Ennek azért van jelentősége, mert ez egyszeri és megismételhetetlen esemény” - hangsúlyozta az osztályvezető.

Kolozsi Sándor elmondta: a szolgáltatónak lehetősége van arra, hogy előzetes bejelentés nélkül ellenőrizze a mérőórát, de vannak ellenőrzések, amelyekre a felhasználó számíthat. Ilyen például a felhasználóváltás esete, amikor lakáseladás történik és átíratjuk a mérőket. Ekkor 8 napon belül meg kell jelennie a szolgáltatónak.

„A gáz és a villamos energia szektorral kapcsolatban érkezik a legtöbb megkeresés a hivatalhoz. Ez évente 1500 panaszt jelent, ezeket a hivatal kivizsgálja és nagyjából 60-70 százalékban elutasítjuk a felhasználó panaszát, vagyis azt állapítjuk meg, hogy a szolgáltató megfelelően bizonyította, hogy szabálytalan vételezés történt. Amikor a fogyasztónak van igaza, általában eljárásbeli hibák állnak a háttérben: például nincsen hitelesítési bizonyítvány, vagy a helyszíni munkavégzésről nincsenek meg a munkalapok. Nagyon fontos, hogy a szolgáltatót terheli a bizonyítási kötelezettség, hiszen ennek súlyos következményei vannak, több százezer forintos kötbért kell a felhasználóknak megfizetni” - fogalmazott Kolozsi Sándor, a Magyar Energetikai- és Közmű-szabályozási Hivatal osztályvezetője.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Ezt tehetjük, ha megvádolnak áramlopással
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást