Csúnyán elhanyagoljuk az autógumikat

Infostart
2016. április 3. 10:03
Az autósok többsége rosszul méri fel, hogy mikor jött el az ideje a gumik lecserélésének, azaz mikor kopott le már szinte tükörsimára, ahogy azzal sem foglalkozik a többség, hogy megfelelő-e a levegőnyomás a kerekekben - derült ki a Vredestein felméréséből. Mikolai Béla szakértő szerint több tudatosság lenne szükséges.

"Addig járnak a gumival az emberek, amíg teljesen le nem koptatják, tehát amíg az abroncs olyan kopottsági szintet ér el, hogy ki kell dobni. Ez azt jelenti, hogy az emberek többsége a törvényben meghatározott 1,6 milliméter környékére koptatja az abroncsot. Bár a törvény ezt írja elő, de biztonsági okokból, a vízkiszorítás és tapadás érdekében minden gyártó 3 millimétert javasol minimális szintnek, különben az abroncs már nem tudja azokat a teljesítményjellemzőket adni, amire nevesítik” - mondta Mikolai Béla, a Vredestein szakértője.

Hozzáfűzte: az autós közvetlenül is érzékelheti a cserére szoruló abroncsot, ilyenkor hamarabb bekövetkezik az úgynevezett vízen futás. Már alacsonyabb sebességnél is felléphet a jelenség. Nagyon váratlan helyzeteket teremthet, amikor országúti tempónál ráfutunk egy vízátfolyásra vagy pocsolyára, és az autó hirtelen kifarol.

„A gumi felhasználási idejével kapcsolatban született a Magyar Gumiabroncs Szövetségnek egy kommünikéje, ami azt mondja ki, hogy az abroncs 5 éves koráig új gumiként forgalomba hozható, és 10 éves koráig használható fel. De a tapasztalat szerint a magyar autósok átlagosan 16-19 ezer kilométert autóznak egy évben, tehát egy nyári és téli garnitúrát figyelembe véve 3-4 évente eljön az idő, amikor érdemes az abroncsot lecserélni” - hangsúlyozta a szakértő.

Mint mondta, ilyenkor be kell menni egy gumishoz, megvizsgálják a gumiabroncsokat, megmérik a mintázat mélységét, szemügyre veszik, nincs-e rajta valamilyen sérülés. Általában ilyenkor javasolják a szervizek, hogy érdemes lecserélni, mert innentől kezdve nem túl biztonságos vele a közlekedés.

„Az abroncs kopása nagyon sok összetevőtől függ, az úttípusoktól, a megtett kilométerektől, a sebességtől és a benne lévő légnyomástól. Fél bar csökkenés már jelentősen képes befolyásolni az abroncs élettartamát” - fogalmazott Mikolai Béla.

A Vredestein szakértője szerint a felmérésből kiderült, hogy kevés autós ellenőrzi a gumi légnyomását.

„Az lenne optimális, ha hetente egyszer vagy minden tankolásnál ránéznénk a gumiabroncsra, de erre az autósok több mint kétharmada nem hajlandó, mintha az abroncs csak valami szükséges rossz volna az autózásban” - mondta Mikolai Béla az InfoRádiónak.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Csúnyán elhanyagoljuk az autógumikat
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást