Nem túl családbarátok a magyar vállalatok

Infostart
2016. március 5. 09:47
A vállalatok háromnegyede figyelembe veszi a munkaidő beosztásánál és a szabadságok kiadásánál, hogy gyermekes-e a munkavállaló. A részmunkaidő is elterjedt, de jellemzően a vállalkozások csak egy-két családbarát eszközt alkalmaznak, holott van legalább egy tucat - derült ki a Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet felmérésből. A felmérést végző kutató az InfoRádióban azt mondta: a multinacionális vállalatoknál élnek leginkább a családbarát eszközökkel.

"A legnépszerűbb eszköz, amit a vállalatok háromnegyede alkalmaz, az, hogy a munkaidő beosztásánál és a szabadságok kiadásánál figyelembe veszik az iskolák nyitva tartását, az iskolaszünetet. Sok vállalat - 66 százalék - felajánlja a részmunkaidős munkavégzést a gyermekes munkavállalóinak, de például a rugalmas munkaidőt csak a vállalatok fele biztosítja. Iskolakezdési támogatást csak 46 százalékuk ad. Vannak olyan eszközök is, amelyek kifejezetten ritkán fordulnak elő a magyar vállalati gyakorlatban, például távmunkát csak 14 százalékuk biztosít, a bölcsődei-óvodai elhelyezést pedig csak 5 százalékuk támogatja, a legritkábban alkalmazott eszköz a gyerekek napközbeni felügyelete a munkahelyen, ez alig több mint a vállalatok 2 százalékánál érhető el" - ismertette a felmérés eredményeit Makó Ágnes.

A Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet vezető kutatója hozzátette, az alkalmazott eszközöknél számít a cég mérete is.

"A nagyobb vállalatok sokkal gyakrabban élnek ezekkel a lehetőségekkel. Az is látszik az adatokból, hogy a legnagyobb, 250 fő fölötti, vállalatoknál jóval több eszközt alkalmaznak egyszerre. A külföldi tulajdonhányad is befolyásolja az eszközök alkalmazását, a legtöbbet a külföldiek használják a családbarát eszközöket"

Makó Ágnes kiemelte: "a felmérés eredményei azt mutatják, hogy vállalatok 40 százaléka még nem hallott a Családbarát munkahely pályázatról, 58 százalék hallott róla, de még nem indult rajta, 2 százalék pedig már el is indult. Ha ezt összevetjük az alkalmazott eszközökkel, azt látjuk, hogy a pályázaton való indulásnak van a legerősebb hatása arra, hogy hány családbarát eszközt alkalmaz a vállalat, tehát ez a pályázat pozitív hatással van a vállalatok családbarát attitűdjére."

Hanganyag: Panulin Ildikó


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást