FM: az árakon is látszik a sertéshús áfájának csökkentése

InfoRádió / MTI
2016. január 27. 15:07
A meghatározó kiskereskedelmi láncoknál csökkent a sertés tőkehúsok ára az áfacsökkentésnek köszönhetően, a kisebb kereskedelmi cégeknél, hentesüzletekben azonban még nem mindenhol - állapította meg a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárgazdaságért felelős államtitkára szerdán a budaörsi Tesco áruházban tartott sajtótájékoztatóján.

Czerván György a sertés tőkehúsok áfájának mérsékléséről - január elsejétől 27-ről 5 százalékra - elmondta: a felkért ágazati érdekképviseletek és háttérintézmények beszámolói szerint az első tapasztalatok összhangban vannak a várakozásokkal. A meghatározó kiskereskedelmi láncok érvényesítették az árakban az alacsonyabb áfát, a nagyobbak a szokásos forgalmukhoz képest növekedést tapasztaltak.

A kisebb kereskedelmi cégeknél, hentesüzleteknél még nem mindenhol tapasztalható a fogyasztói árak csökkenése, aminek részben oka lehetett, hogy "volt némi félreértés abban, mely termékekre vonatkozik az áfacsökkentés, de időközben ez már egyértelművé vált" - tette hozzá.

A kiskereskedelmi láncok együttműködnek a kormányzati döntés végrehajtásában - hangsúlyozta az államtitkár. Kiemelte, hogy a kormány figyelemmel kíséri az áfacsökkentés következményeit azért is, mert más ágazatok részéről is komoly az igény a lakosság, illetve az ágazat számára egyértelműen kedvező döntések meghozatalára. Ennek azonban feltétele, hogy az erőfeszítések ténylegesen megjelenjenek a lakosságnál a fogyasztói árakon keresztül - fűzte hozzá.

Orosz András, a Tesco-Global Áruházak Zrt. marketing vezetője hangsúlyozta, a változás jelentős fogyasztóiár-csökkentést tett lehetővé, és nagyban segíti a szektor fehérítését. Megjegyezte azt is, hogy a minisztériummal, a kormányzattal együttműködésben időben fel tudtak készülni.

Felhívta arra is a figyelmet, hogy a fogyasztási szokások változásához több idő kell. Az első három hét azt mutatja, hogy közel harmadával nőtt ezeknek a tőkehúsoknak a forgalma az elmúlt év azonos időszakához képest - mutatott rá.

Orosz András arra is felhívta a figyelmet, hogy az első hetek nem igazolták azt a félelmet, hogy a baromfihús forgalma csökkenni fog. "Az első három hét közel 10 százalékos növekedést hozott." A következő hetek-hónapok természetesen az elemzésekkel telnek majd, de az első jelek mindenképpen biztatóak - mondta.