"Nem tudom megkövezni ezért az autógyártókat" - Szakértő a mérésekről

Infostart
2015. szeptember 24. 19:40
Sajtóhírek szerint a Volkswagen után most a BMW-ről derült ki, hogy csalt a mérésekkel, amelyek a károsanyag-kibocsátást ellenőrzik. Széchenyi Gábor autós szakújságíró, Az Autó című szaklap főszerkesztője szerint nehéz az ilyen előírásoknak megfelelni, és természetes, hogy az autógyártók próbálják teljesíteni az elvárt mérési előírásokat.

A világ különböző tájain különböző szabványok érvényesek, külön kell kezelnünk Európát és az Egyesült Államokat - mutatott rá Széchenyi Gábor.

"Nagyjából az a közös ezekben a mérésekben, hogy jelentős részük próbapadokon készül. Az amerikaiak ugyan igyekeznek kicsit eltávolodni ettől és valóság-központúbbá tenni a méréseiket és több náluk a közúti vizsgálat, de az európai mérési ciklus manapság még teljesen szimulált. Ez azt jelenti, hogy próbapadra teszik az autót, terhelik egy meghatározott programmal, és ebből alakul ki egy mérési eredmény" - magyarázta az autós szakújságíró.

Hozzátette: az autógyártók évek óta ismerik ezt a fajta mérési ciklust.

"Mérnökként nem nagyon tudom őket megkövezni azért, hogy igyekeznek a motorjaikat ennek a mérésnek megfelelően optimalizálni, hiszen ennek alapján minősítik őket. Hogy ez mennyire tisztességes vagy sem, az egy másik kérdés, de nem vagyok azon meglepve, hogy ha előírják ezt a feltételrendszert, akkor annak igyekszik mindenki megfelelni" - mondta a főszerkesztő.

A legfrissebb hírek szerint a Volkswagen mellett a BMW-t is vizsgálta az amerikai környezetvédelmi hatóság, és 11- szeres eltérést mértek a teszteredmények és a valós nitrogén-dioxid kibocsátás között.

"Annyi változós egyenlet egy motor terhelése, annyi féle üzemállapot van és annyi féle autó egy típuson belül is, hogy én ennél nagyobb eltéréseket is el tudok képzelni" - fogalmazott ezzel kapcsolatban Széchenyi Gábor.

Mint mondta, nem merné ugyanakkor kijelenteni, hogy az autógyártók többsége él ilyenfajta trükközéssel.

"Nem erkölcsi és nem jogi, hanem szigorúan műszaki szempontokból nézve teljesen természetes, hogy ha előírnak nekem egy bizonyos mérés szerinti határértékeket, és én tudom, hogy azokat nagyon nehéz teljesítenem, mert anyagi, fejlesztésköltségbeli, gyártástechnológiai és árkorlátaim vannak, akkor megpróbálom szigorúan a vizsgakövetelményeket teljesíteni. Úgy gondolom, hogy ez teljesen logikus és akár általános érvényű fejlesztési döntés is, hogy ha valamit megkövetelnek egy mérési sorban, akkor azt próbálom teljesíteni és úgy, ahogyan megkövetelik" - mondta az autós szakújságíró.

Hanganyag: Szabó Gergõ


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást