"Nagyon meghatározó paraméter a cégek életében, hogy mennyire képesek az általuk értékesített termékek, szolgáltatások ellenértékéhez jutni. Fontos, hogy a kockázattudatosság és -kezelés milyen szinten áll a vállalkozásoknál" - hangsúlyozta a Bisnode igazgatója.
"Azt szoktuk mondani, hogy a kockázatkezelés már a célpiacképzésnél kezdődik, hiszen már itt is fontos megnézni, hogy az értékesítés milyen célpiacok irányába nyit, milyen vállalkozásokat próbál ügyfélnek tudni, hiszen egy kockázatos ügyfél behalászása több hónap is lehet, és ha kiderül, hogy nem fizetőképes, akkor rengeteg az elvesztegetett idő és energia. A kifizetett számla a kockázatkezelési folyamat végpontja, de ez újra és újra generálódó tevékenység" - tette hozzá Keleti József.
"A válságban nagyon sok vállalat égette meg magát, az egyik gyors problémamegoldás az volt, hogy elkezdték a vállalatok előre- és készpénzes fizetésre átállítani bizonyos ügyfeleiket. Ez egy nagyon hatékony eszköz lehet, azonban ahogy a kockázatkezelés finomodik, és azok a vállalkozások, amelyek képesek kiszűrni a jól fizető partnereket, a stabil vállalkozásokat megkülönböztetni az instabil, pénzügyileg kockázatos vállalkozásokat, bizony az ügyfél- és üzletbukást eredményezhet, ha valaki túl szigorú. Esetleg olyan ügyfeleknek sem engedélyezi az utólagos vagy halasztott fizetést, akik amúgy képesek lennének rá" - mondta el a Bisnode igazgatója.
Keleti József hozzátette: "ez a német kutatás is mutatja, hogy azok a vállalkozások, amelyek halasztott fizetéssel tudnak működni, 30 százalékkal nagyobb bevételt jelenthet azon cégekkel szemben, amelyek kizárólag csak előrefizetéssel dolgoznak. Ezért nagyon fontos, hogy a növekedést célul kitűző vállalkozások jól meg tudják határozni, hogy kivel szerződjenek és kivel nem."
Hanganyag: Panulin Ildikó