A leggyakoribb az, ha a kártyát valaki elveszti, vagy ellopják tőle, utána pedig megpróbálnak ezzel a kártyával - esetleg a PIN-kódot is megszerezve - ATM-nél pénzt felvenni, vagy adott esetben internetes vásárlásra használni - ismertette Jakab Péter.
A következő nagy visszaélési csoport az, amikor a bankkártya adatait szerzik meg. Ilyenkor a bankkártya a bankkártya-birtokosnál marad, de például az ATM-ekhez felszerelt különböző preparátumokkal megszerezhetik a mágnescsík tartalmát, illetve adott esetben a kártyához tartozó PIN-kódot is, és a két adat birtokában megpróbálják használni azt - közölte az MKB bank ügyvezető igazgatója.
Nem kizárt az sem, hogy egy vendég miközben egy étteremben kártyával fizet, visszaélnek az adataival. De ha néhány egyszerű szabályt betartunk, akkor nagyon megnehezíthetjük a csalók dolgát. Egyrészt ilyen esetben célszerű a kártyát nem kiadni a kezünkből, ha például PayPass kártyánk van, akkor érdemes érintés nélküli módon használni azt, hiszen ilyenkor egyáltalán nem kerül ki a kezünkből a kártya. Ez nagyban megnehezíti a kártya fontos adataink a megszerzését - tanácsolta Jakab Péter.
Ha esetleg egy bankkártyát többször húznak le azzal az indokkal, hogy nem működik a bankkártya, ez ellen nagyon jól véd az a minden banknál igénybe vehető szolgáltatás, amely SMS-értesítést küld a bankkártya-használatról - javasolta az MKB bank ügyvezető igazgatója.
Hangsúlyozta: ha azt tapasztaljuk, hogy valaki csalárd módon használja a bankkártyánkat, azonnal fel kell hívni a bank ügyfélszolgálatát, és a kártyát, illetve az adott tranzakciót le kell tiltatni. Bármilyen olyan esetben, amikor valaki úgy érzi, hogy a kártyájával visszaélnek, vagy megszerezhették a bankkártya-adatokat, a legbiztosabb, ha letiltatja a bankkártyát.
Ha pedig külföldön nyaralunk, érdemes több bankkártyát magunkkal vinni, hiszen a kártya megsérülhet, vagy elveszíthetjük - tanácsolta Jakab Péter.
Hanganyag: Kaputa Júlia