Erősödik a Posta-FHB szövetség

Infostart
2014. szeptember 30. 18:14
Tovább erősödik a Magyar Posta - FHB Jelzálogbank stratégia szövetsége, 2014. szeptember 29-én a Magyar Posta megvásárolta az FHB Kereskedelmi Bank 49 százalékát. A Magyar Posta egy befektetői szokásoknak megfelelő átvilágítási és értékelési folyamat után 28,5 milliárdot fizet a hitelintézet 49 százalékáért. A tranzakcióval a Posta tulajdonosi szerepet kap a 20 milliárd készpénzes tőkeemeléssel és 4 milliárd saját részvény kivásárlással előzetesen már feltőkésített kereskedelmi bankban, amely az FHB csoport magjának számít.

A Posta és az FHB 2013-ban lépett stratégiai szövetségre. Az együttműködés keretében a postákon megjelentek az FHB termékei, a két cég közösen szerezte meg a Díjbeszedő Csoportot és együtt építették ki a Posta befektetési szolgáltatását. Az FHB Kereskedelmi Bankban történő Posta tulajdonszerzés a stratégiai szövetség egy további lépése lehet - írja a Portfolio.

A tranzakció a stratégiai szövetség elmélyítésén túl egyúttal az FHB Csoport tőkehelyzetét is erősíti. A Jelzálogbank még az adás-vétel előtt, 2014 szeptemberében mintegy 24 milliárd forinttal növelte a Kereskedelmi Bank tőkéjét. Egy gyors fejszámolás után úgy látjuk, hogy a tranzakció piaci árazású.

Az FHB és a Magyar Posta már most is ezer szállal kötődik egymáshoz, a jelenlegi tranzakció egy újabb szintre emeli a kapcsolatot. A tavaly kötött stratégiai megállapodás egyik fontos eleme a Díjbeszedő Holding megvásárlása volt, amelynek egyes részei a Magyar Posta önálló tulajdonába kerültek, más részeit (pl. Díjnet) a stratégiai partnerek együtt tulajdonolják. A tranzakció keretében az FHB tulajdonrészt szerzett a Magyar Posta Befektetési Zrt-ben pénzügyi kompetenciákkal felvértezve azt. Az együttműködés további szeleteként az FHB egy kiemelt kamatozású betéti termékekkel megjelent a postákon, amelyet két befektetési alap követett; egy ingatlan és egy pénzpiaci alap, amelyeket az FHB által időközben megvásárolt Diófa Alapkezelő kezel.

Az együttműködés kiterjesztése mindkét félnek előnyös lehet. A Magyar Posta először szerez részesedést egy olyan pénzügyi szolgáltatóban, amely termékeit a hálózatában értékesíti, az FHB számára pedig az együttműködés elmélyülése és a tőkehelyzete további erősödése lehet az a két érv, amiért érdemes volt eladni a családi ezüst 49 százalékát. A Posta számára a tulajdonszerzés azért is különösen fontos, mert így hosszú távú megoldást találhat a stratégiai célként kitűzött pénzügyi szolgáltatásokra. Nem fordulhatnak elő olyan, mint 2013-ban, hogy a partnerek egyoldalúan szerződést bontanak, s a Posta kezdheti újra felépíteni az állományát.

(Az inforadio.hu-t kiadó CEMP cégcsoport elnöke az FHB Jelzálog Bank Nyrt. elnöke is egyben.)