eur:
394.29
usd:
370.44
bux:
65674.41
2024. április 19. péntek Emma

Rossz állapotban a közutak többsége

Rossz minősítést kapott a magyar utak nagy része az Országos Közúti Adatbank felmérése szerint. A Magyar Közút Nonprofit Zrt szóviője, Pécsi Norbert azt mondta, az elmúlt években sok pénzt költöttek útfelújításra, a mostani felmérés szerint azonban több ezer milliárd forintra volna szükség ahhoz, hogy egyszerre az összes burkolati hibát kijavítsák.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt Országos Közúti Adatbankja minden évben felméri az országos közúthálózat aktuális állapotát. Ez azt jelenti, hogy négy kategória alapján vizsgálják meg a szakemberek az utakat: egyenetlenség, nyomvályú mélysége, burkolat állapota és teherbírás - mondta az InfoRádiónak a társaság szóvivője.

Pécsi Norbert kiemelte, az elmúlt években bár folyamatosan tudták növelni az útfelújításra szánt forrásokat, de még így is rengeteg olyan út van, amelyen teljes körű felújítást kellene elvégezni. "Ez azt jelenti, hogy az általunk üzemeltetett 31 ezer kilométeres közúthálózat alig több mint fele teljes körű felújításra szorulna" - fogalmazott.

Az adatbank felmérései alapján állítják össze azokat az útfelújítási programokat, projekt-javaslatokat, amelyek alapján elindulhatnak majd a teljes körű felújítások. "Nyilván itt egy olyan felújítási igényről lenne szó, amelyet egyszerre nem lehet egy adott pillanatban az országos közúthálózatra költeni. Ezért - mint minden más tevékenységünket -, ezt is ütemezetten végezzük" - emelte ki Pécsi Norbert.

Mint elmondta, az elmúlt években döntő többségében uniós forrásokból tudtak útfelújítási munkálatokat végezni. Az elmúlt hat évben csaknem 200 milliárd forintot lehetett költeni az országos közúthálózat teljes körű felújítási munkálatainak elvégzésére, és ezen felül ütemezetten a kátyúzási munkálatokat is folyamatosan végzik.

Az üzemeltetési és karbantartási költségekre Pécsi Norbert közlése szerint 2014-ben összesen bruttó 62 milliárd forint áll rendelkezésre.

A felmérés egyébként nem azt mutatta meg, hogy összesen hány milliárd forintra lenne szükség az útfelújításokhoz, hanem azt mérték fel, hogy mely útszakaszok milyen állapotban vannak. Az már látszik, hogy a rossz állapotban lévő utak az összes közút 52 százalékát teszik ki, a nem megfelelő állapotban lévő utak pedig a 12 százalékát.

A szóvivő közlése szerint a teljes körű felújítási munkálatok beruházási igénye jóval nagyobb, mint a kátyúzásoknál. Egy átlagos mellékút teljes felújításának költsége meghaladhatja a 100 millió forintot is. "Bizony több százmilliárd, vagy adott esetben több ezermilliárd forintra lenne szükség ahhoz, hogy egyszerre az összes burkolati hibát kijavítsuk az országos közúthálózaton".

Az autópályák, autóutak nyugat-európai színvonalúak Magyarországon. A több mint 20 ezer kilométeres mellékút-hálózaton vannak olyan szakaszok, amelyek nagyon rossz állapotban vannak. "A mellékutak átlagéletkora eléri a 29 évet, de azt is hozzá kell tenni, hogy az elmúlt 5-6 évben az uniós források döntő többségét éppen az ilyen állapotú utakra tudtuk fordítani" - fogalmazott Magyar Közút Nonprofit Zrt szóvivője.

Hanganyag: Kálló Izabella

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Lefordultak az amerikai indexek

Lefordultak az amerikai indexek

Gazdasági információk tekintetében ma az amerikai lakáspiacról közölnek újabb adatot, ez a monetáris politikai kilátások szempontjából lehet érdekes. A héten eddig kedvezőtlenül alakulnak a részvénypiaci folyamatok, elsősorban az Izrael és Irán közötti konfliktus fokozódása nyomta rá a bélyegét a hangulatra, emellett továbbra is ott vannak a ragadós amerikai inflációval kapcsolatos aggályok, amelyek azt a narratívát erősítik, hogy akár hosszabb ideig maradhat a magas kamatszint. A magyar tőzsde ma esett, az európaiak viszont pluszban zártak. A tengerentúlon egyelőre esés látszik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×