Műkincsekkel mentik a Baumax áruházláncot

InfoRádió / MTI
2014. szeptember 2. 14:58
Hans Peter Haselsteiner osztrák építési vállalkozó megvásárolta - feltehetőleg 100 millió eurót meghaladó vételáron - Európa egyik legnagyobb és legjelentősebb kortárs műgyűjteményének, a Baumax áruházláncot alapító Karlheinz Essl 130-160 millió euró értékűre becsült kollekciójának 60 százalékát.

Értesülések szerint a gyűjtemény osztrák művekből álló része majdnem teljes egészében fennmarad, a külföldi, elsősorban német művészek legértékesebb alkotásait azonban októberben Londonban elárverezik.

Az ügyletről hétfőről keddre virradóra jött létre megállapodás éjt nappallá tévő tíz napi tárgyalás után. A vételárat egyelőre nem közölték, de a Baumax barkácsáruházláncnak hitelező bankok egyik ügyvédje azt mondta, hogy az ügylet eredményeként jóval több mint 100 millió eurót kap a 42 pénzintézet. További pénzhez is juthatnak a hitelezők, ha a Christie's október 13-i aukciójának bevételei meghaladják a várt 50 millió eurót.

A gyűjteményt őrző klosterneuburgi múzeum közlése szerint egy 44 műből álló blokkot bocsátanak árverésre, hogy abból feltőkésítsék a csőd szélén tántorgó áruházláncot. Főleg külföldi (német) alkotók, köztük Richter, Baselitz, Kippenberger, Oehlen és Polke művei kerülnek kalapács alá, de eladnak két osztrák művet is, Hundertwasser és Maria Lassnig egy-egy munkáját. További, egyedi eladások is elképzelhetők, de azok bevételét kizárólag az Essl Múzeum fenntartására és üzemeltetésére fordítják.

Az ügylet eredményeként a műgyűjteményt birtokló társaság 60 százaléka kerül a Strabag társtulajdonosaként is ismert építőmágnás magánalapítványának tulajdonába egy hétfőn bejegyzett cég, az SE-Sammlung Essl GmbH révén, 40 százalékot megtart az Essl-család. A műgyűjtemény fölötti szakmai ellenőrzést továbbra is az Essl-házaspár gyakorolja.

A kortárs művészek alkotásait a nejével együtt az 1970-es évek óta gyűjtő Karlheinz Essl először az osztrák államnak ajánlotta fel 86 millió euróért 7000 darabból álló kollekcióját, hogy megmentse összeomlás szélén tántorgó vállalatát, a csak Ausztriában négyezer munkahelyet biztosító Baumaxot, de az állam sokallta az átszámítva 27 milliárd forintos vételárat. A gyűjtemény tulajdonosa az eladásból származó összegből akarta csökkenteni az adósságokat, a cég pedig tőkeinjekciót kapott volna.

A művek között az 1945 utáni osztrák művészet valamennyi jelentős alkotója képviselteti magát, de sok a külföldi művész munkája is. Essl és felesége Friedensreich Hundertwasser és Kurt Moldovan műveivel alapozta meg a gyűjteményt, amely azóta mások mellett Maria Lassnig, Valie Export, Arnulf Rainer, Max Weiler, Markus Prachensky, a bécsi akcionizmus - Hermann Nitsch és Günter Brus -, valamint a legfiatalabb generáció tagjai - Elke Krystufek és Clemens Wolf - munkáival bővült és vált az egyik legjelentősebb kortárs művészeti magángyűjteménnyé.

A gyűjtemény darabjai a klosterneuburgi múzeum mellett a vállalat központjában, az 1987-ben átadott Schrömer-házban láthatók.

"Az Essl-kollekció nélkül nem létezne átfogó kép az osztrák művészettörténet legutóbbi hatvan évéről" - vélte Otto Hans Ressler szakértőt, aki szerint a gyűjtemény nemzeti kulturális kincs, amelyet megbonthatatlan egésznek kell tekinteni.