Az uniós költségvetésen belül, de a többéves pénzügyi kerettől elkülönítve már másfél éven belül létrehozna az Európai Bizottság egy "konvergencia és versenyképességi eszközt" a valutaövezeti országok szerkezeti reformjainak támogatására, megelőlegezendő egy későbbi önálló eurózóna-büdzsét.
Többek között ezt a figyelemreméltó elképzelést tartalmazza az az átfogó terv, amit november 28-án tett közzé az Európai Bizottság a gazdasági és pénzügyi unió öt éven túli időhorizonton túl történő kiteljesítésére. A terv a testület hozzájárulása ahhoz a jelentéshez, amelyet hasonló témában készít elő négy uniós intézmény elnökével egyeztetve a december 13-14-i uniós csúcstalálkozóra Herman Van Rompuy, az Európai Tanács elnöke.
A jövő tervei
José Manuel Barroso bizottsági elnök sajtótájékoztatóján úgy vélte, hogy nem lát érdemi eltéréseket az általa vezetett testület és a Van Rompuy féle jelentés majdani elképzelései között, ugyanakkor Brüsszel jövőre vonatkozó tervei messzebb előre tekintenek, mivel kevésbé függenek a tagállamok aktuális politikai realitásaitól.
Az Európai Bizottság három különálló szakaszra osztotta a teljes körű gazdasági és pénzügyi unióhoz vezető utat, amelynek rövid távú, azaz 18 hónapon belül megvalósítható lépéseit a meglévő szerződéses keretek között, a közép- és a hosszú távú (öt éven túlnyúló) elemeit pedig csak az uniós szerződések módosításával képzeli el.
Rövid távon, a mostantól számított hat és tizennyolc hónap között a Bizottság az európai szemeszter és a korábbi gazdaságkormányzási csomag (hatos csomag) teljes körű végrehajtása mellett a jelenleg tárgyalt további gazdaságpolitikai koordinációs jogszabályi javaslatokról (kettes csomag) szóló megállapodás mielőbbi elfogadását szabná meg feladatnak. Ugyancsak ebben a fázisban javasolja Brüsszel a bankuniós csomag első elemeiről, az egységes (pénzügyi) szabálykönyvről és az egységes bankfelügyeleti mechanizmusról a gyors megállapodást; továbbá azokról a javaslatokról, amelyeket másfél-, illetve egy évvel ezelőtt terjesztett elő a testület a nemzeti betétgarancia-rendszerek harmonizálásáról és a nemzeti bankszanálási alapok felállításáról. A sürgős feladatok közé sorolja a Bizottság a következő többéves keretköltségvetés mielőbbi elfogadását is.
A kincstár
Az átfogó integrációs terv első, a 2014 tavaszán tartandó EP-választásokig terjedő szakaszának igazán új eleme a majdani önálló euróövezeti büdzsé embriójának tekinthető "konvergencia és versenyképességi eszköz (CCI), amit ugyan az EU-költségvetés keretei között, de a többéves pénzügyi kerettől függetlenül, attól elkülönítve hoznának létre a tagállamok és a gazdasági és pénzügyi unió (EMU) zavartalan működése szempontjából lényeges szerkezeti reformok végrehajtásának támogatására. A támogatás egy, a tagállam által vállalt kötelezettségeket rögzítő szerződéses megállapodáson alapulna. Még mindig ebben a fázisban tenne javaslatot a Bizottság az euróövezet külső képviseletére, annak érdekében, hogy a különböző nemzetközi fórumokon egy hangon szólaljon meg, végül pedig, már a gazdasági és pénzügyi unió végső szakaszában egységes képviselete legyen - a Bizottságon belüli "EMU-kincstár" révén - a Nemzetközi Valutaalapban.
Középtávon, a mostantól számított 18 hónap és 5 éves idősíkban már túlnyomórészt szerződésmódosítást igénylő intézkedésekkel haladna tovább az Európai Bizottság a teljes körű EMU irányába. Mindenekelőtt továbblépne a gazdasági és költségvetési integráció megszilárdításában, az adó- és a munkaerőpiaci politikákat is ideértve. Ezzel párhuzamosan a CCI-re alapozva önálló fiskális kapacitással ruháznák fel a valutaövezetet, amely saját forrásokra támaszkodna és pénzügyi támogatást nyújtana a sokkhatások által sújtott gazdaságok szerkezeti reformjaihoz.
Érdekesség, hogy Brüsszel már öt éven belül létrehozná az eredetileg német közgazdász professzorok által javasolt adósság-visszavásárlási alapot, ami az eurókötvények egy "lájtosabb" formájának számít, de a közös adósságkibocsátás egyik indirekt formája. Ez az "eurókincstárjegyekkel" együtt hozzájárulhat az adósságcsökkentéshez és a pénzügyi piacok stabilizálásához, állítja a Bizottság.
Az utolsó, öt éven túlnyúló szakaszban a szuverenitás, a felelősségvállalás és a szolidaritás európai szinten történő megosztásának alapján létrejöhetnek a feltételek egy önálló euróövezeti költségvetést, aminek segítségével támogatást nyújthatnak a gazdasági sokkhatások által sújtott tagállamoknak. Brüsszel terve a legutolsó fázisban számol a teljes körű bankunióval, vagyis feltehetően az egységes európai betétgarancia-rendszer létrehozásával. Végül ekkora jönne létre a teljes körűen integrált fiskális és gazdasági kormányzási keret (fiskális és gazdasági unió), ami immár lehetőséget adna a közös adósságkibocsátásra (az eurókötvények bevezetésére). "Ez lenne az EMU utolsó szakasza" - áll a közleményben.
Az euró az egész unióé
Barroso hangsúlyozta, hogy az EMU építkezésének kiteljesítését a közösségi módszer alapján irányozza elő a terv. "Az euró nem egy országcsoport pénze, hanem az egész Európai Unióé" - mondta. Közölte, hogy alapvető hibának tartaná külön intézmények létrehozását az euróövezet számára, amivel egy párhuzamos rendszer jönne létre. Ehelyett a Bizottság pragmatikusan kezelné azt a sokféleséget, amit az eurózónán belüli integráció felgyorsítása teremt.
A Bizottság terve a politikai unióra is kitér, a folyamat minden szakaszában növelve az Európai Parlament és a nemzeti törvényhozások ellenőrző szerepét.
Az Európai Bizottság elnöke szerint a következő európai parlamenti választások kiváló alkalmat kínálnak a pénzügyi és gazdasági unió további építésével kapcsolatos kérdésekről szóló vitára és tálalására is.