Hozzátette ugyanakkor: az IMF tudomásul veszi, hogy a magyar kormány a készenléti hitelmegállapodást elővigyázatossági hitel gyanánt fogja kezelni.
Az Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap küldöttsége július 17-én érkezik Budapestre, ezt követően hamarosan megkezdődhetnek a hiteltárgyalások Magyarországgal - tudatta az Európai Bizottság pénteken, miután a magyar parlament megszavazta a jegybanktörvény módosítását.
Az EB szóvivője közölte: "Az Európai Bizottság és az IMF hamarosan megkezdi a tárgyalásokat az elővigyázatossági programról. Ezzel összefüggésben közös EU-IMF-küldöttség látogatását vették tervbe július 17-ére. A tárgyalások sikeres kimenetele érdekében a bizottság számít a magyar hatóságok nyitottságára, arra, hogy valódi politikai párbeszédbe bocsátkoznak".
Varga Mihály nemzetközi hiteltárgyalásokért felelős tárca nélküli miniszter ugyancsak pénteken azt mondta az MTI-nek: továbbra is reálisnak érzi, hogy a hitelmegállapodás értéke közel lesz a piac által várt 15 milliárd euróhoz. A hitel formája kapcsán kifejtette: az a kérdés, hogy egy olyan hitelre van-e szüksége az országnak, amely azonnali pénzátutalással jár, vagy egy olyanra, amely csak egy biztonsági hálót teremt az ország gazdaságának. "Azt gondolom, hogy nekünk az utóbbira van szükségünk, az elővigyázatossági megállapodást látjuk most hasznosabbnak az ország szempontjából" - jelezte.
Az "elővigyázatosság" az IMF - és következésképp a pénzt társító EU - szótárában nem hitelfajtát jelent: ez a kifejezés a hitel felhasználásának módját jelzi. Egészen pontosan azt, hogy a hitelt kapó ország számára a hitelkeret, magyarán a pénz rendelkezésre áll, de azt nem használja fel.
Az IMF egyik ilyen eszköze a rugalmas hitelkeret (Flexible Credit Line), amelyet az IMF erős gazdasági alapokkal, jó mérlegteljesítményekkel rendelkező országoknak kínál válságmegelőző céllal.
Az IMF szigorban keményebb új típusú eszköze az elővigyázatossági és likviditási hitelkeret (Precautionary and Liquidity Line). Ezt szintén erős alapokkal és jó teljesítménymúlttal rendelkező országoknak adják, de olyanoknak, amelyek átmeneti sebezhetőségük miatt a szabvány előfeltételeknél több odafigyelésre szorulnak. Ez a keret is szolgálhat pusztán elővigyázatossági biztosíték gyanánt.
Szintén lehet elővigyázatossági keretként kezelni az IMF hagyományos és legelterjedtebb hitelkeretét, a készenléti megállapodást (Stand-By Arrangement). A készenléti megállapodásnak szabvány előfeltételei nincsenek. Az IMF akkor köti meg a megállapodást, ha sikerül megegyezni az elvárt makrogazdasági pályában és a célszámok elérésének menetrendjében. A szükséges intézkedések tekintetében az IMF újabban rugalmasságot tanúsít. A pálya tartását az IMF rendszerint negyedévente ellenőrzi.
A készenléti megállapodás futamideje egy-két év, kivételesen három év. Összege alapesetben az IMF-kvóta 200 százaléka, de az ezer százalékot is meghaladhatja. Ha a kedvezményezett az összegből nem hív le, akkor csak a rendelkezésre állást téríti meg az IMF-nek: ez a díj a keret nagyságától függően a keretösszeg maximum 0,6 százaléka lehet évente.
A készenléti megállapodás hosszabb futamidejű változata a kiterjesztett alapeszköz (Extended Fund Facility), ilyen megállapodása van például Írországnak.