Mennyi az esély az új nemzeti légitársaságra?

Infostart
2012. március 19. 11:03
Aligha lehet új nemzeti légitársasága Magyarországnak - véli a közlekedési szakértő. Turi Ferenc szerint egyszerűen nincs ilyen befektetői szándék jelenleg ezen a piacon. A Malév ebben a hónapban ünnepelné megalakulásának 66. évfordulóját.

A nemrég alakult Malért Egyesület még mindig optimistán tekint a jövőbe. A civil szervezet többször is hangoztatta, hogy befektetők érdeklődnek egy új nemzeti légitársaság iránt, legutóbb már külföldi kockázati tőketársaságokról is szó esett. Ugyanakkor egy esetben sem neveztek meg konkrét befektetőket. Elmondásuk szerint üzleti terv is készül, de erről sem tudni semmit.

A kormány, illetve az érintett nemzeti fejlesztési tárca részéről sem jöttek újabb hírek, elvileg dolgoznak azon, hogyan teremthető meg egy új légitársaság.

Szakértők többször figyelmeztettek: a légiközlekedés nagyon drága mulatság, mind az alapítás, mind a működtetés súlyos összegekbe kerül, üzleti terv nélkül pedig nincs az a befektető, aki pénzt adna. Turi Ferenc közlekedési szakértő épp emiatt nem látja esélyét annak, hogy akár rövid időn belül legyen új nemzeti légitársaság.

Úgy néz ki a helyzet, mintha a gombhoz keresnék a kabátot - vélekedett. Három modell létezik, a fapados, a regionális és a hálózati. Turi Ferenc kifejtette: egy társaságot úgy lehetne elindítani, hogy szakmai és pénzügyi befektetők azzal a szándékkal alapítanák meg, hogy mivel piacot látnak, akkor valamelyik modellből pénzhez jutnak, de jelenleg ez a szándék hiányzik.

A szakértő azt mondta: fapados társaság van elég, nincs piaci rés, a hálózati fuvarozó kizárható, mert komoly interkontinentális hálózatot szükséges hozzá, a regionális modellhez pedig kell egy hálózati partner, amelynek a központja Budapesten van, az előbbiekből kitűnik, hogy ez sem áll rendelkezésre. Arról nem is beszélve, hogy az idő múlásával egyre kisebb az esélye annak, hogy bármilyen befektető, vagy befektetői csoport fantáziát lásson egy budapesti központú légitársaságban. Így az is kérdéses, hogy a magyar állam tulajdonában lévő Malév márkanévnek van-e még piaci értéke.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást