Megkapja a kilencmilliárdos kölcsönt a BKV a fővárostól

InfoRádió / MTI
2012. január 25. 11:13
A BKV kilencmilliárdos tulajdonosi kölcsönt, illetve további hatmilliárd forint támogatást kap a fővárostól, miután a képviselők megszavazták az erről szóló határozati javaslatot a közgyűlés szerdai ülésén. A közgyűlés döntött arról is, hogy elektronikus jegyrendszert vezethetnek be a BKV-nál 2014-től.

A képviselők 20 igen, 1 nem és 11 tartózkodással fogadták el a BKV-nak nyújtandó kölcsönről szóló javaslatot. A határozat kimondja azt is, hogy a főváros nem akarja ritkítani a BKV-járatokat. A főváros napokon belül átutal a BKV-nak a kilencmilliárdos kölcsönből négymilliárdot, illetve a hatmilliárdos támogatást. A kilencmilliárdos hitelt április 30-ig kell visszafizetni.

Az előterjesztésről élénk vita bontakozott ki az MSZP-frakció és Tarlós István között. Több szocialista képviselő is azt hangoztatta, hogy a városnak inkább vissza nem térítendő támogatásként kellene a kilencmilliárdot nyújtania, a főpolgármester pedig azt mondta, ez a működés fenntartásához szükséges összeg, majd hozzátette: nem érti az ellenzék hitelfelvétel miatti kritikáját, az elmúlt nyolc évben ugyanis a BKV 27 milliárd forint hitelt vett fel a működés biztonságának megőrzése érdekében. Hangsúlyozta: a főváros az utolsó tartalékait éli fel a BKV miatt.

György István ágazati főpolgármester-helyettes közölte, a BKV-t sem a főváros, sem az állam nem finanszírozta rendesen a 2002-es konszolidálás után sem, és nem állították kiszámítható pályára a vállalat költségvetését. Hozzátette: nem tudnak 70 milliárd forintot "kispórolni" a főváros költségvetéséből, kilencmilliárdot is nagyon nehezen, a tartalékok felélésével tudnak biztosítani.

Az elfogadott előterjesztés már nem tartalmazza azt a pontot, amelyben a főváros a jegyáremelés lehetőségének megvizsgálásáról szólt. Ezt a korábbi, rendkívüli - később elhalasztott - közgyűlésre terjesztették be, de a szerdai ülésre benyújtott javaslatok közül kikerült ez a pont.

Elektronikus jegyrendszert vezethetnek be 2014-től

Elektronikus jegyrendszert vezethetnek be a BKV-nál 2014-től, miután a képviselők elfogadták az erről szóló előterjesztést a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén.

A 29 igen és 2 tartózkodás mellett elfogadott határozat szerint a fejlesztés számos változást hozna az utasoknak: megjelenhet az időalapú jegy, a napi limit és az érintésmentes bankkártyás fizetés lehetősége is, a bérletes utasok pedig otthonról, számítógépük mellől hosszabbíthatnák meg bérletük érvényességét.

Több lépésben vezetnék be az új rendszert, erről a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egy több mint háromszáz oldalas tanulmányt készített. Ebben kitérnek arra, hogy az utasok számára átláthatóbb és igazságosabb jegyrendszert kívánnak bevezetni, amely kedvezőbb a közösségi közlekedést napi szinten és csak alkalmanként használóknak is.

A vitában Hanzély Ákos LMP-s képviselő azt vetette fel, miért várnak éveket a probléma megoldására. Szerinte olyan azonnali változtatásokra lenne szükség, amelyek nyomán az idő alapú jegyet és a családi jegyet minél hamarabb be tudják vezetni.

György István ágazati főpolgármester-helyettes azt hangsúlyozta, Budapestnek történelmi esélye van arra, hogy a világ élvonalát képviselje a technikai megoldásokkal, és nem szabad erről az esélyről lemondani.

A tervek szerint az új rendszerben megvásárolt jegyek és bérletek nyilvántartása és ellenőrzése elektronikus formában történik majd egy központi számítógépen. Első lépésként a bérleteket kártyákra cserélnék. A BKK olyan rendszert dolgozott ki, amely gyakorlatilag hamisíthatatlan, a kártya közlekedésben való használatát egy központi rendszer ellenőrizné. A bérlet a gyakorlatban hasonlóan működik majd, mint egy bankkártya, csak nem pénzt, hanem közlekedési lehetőséget tárol a kártyához tartozó számlán. Emellett lehetőség lesz a helyszínen is jegyet, vagy bérletet vásárolni.

A második ütemben a jegyrendszert változtatnák meg, amely elsősorban a nem rendszeres utasoknak jelent előnyt. Bevezetnék az időalapú jegyet 2014-től, amely korlátlan átszállást biztosít majd a meghatározott időhatárokon belül. Bevezetik a napi limitet is, amely a 24 órás napi jegy árában maximalizálja az egy nap alatt közlekedésre fordítható összeget, ha valaki túllépi az időalapú jegy időkorlátját. A napi limit elérésétől kezdődően az utazás a nap hátralévő részére ingyenes lesz.

A harmadik ütemben a metróknál teljesen, a HÉV-eknél részben automatizált be- és kiléptető kapuk váltják majd fel 2015-ben az ellenőröket.

A tervek szerint végül bevezetik az érintés nélküli bankkártyás fizetést, ennek segítségével a néhány éven belül várhatóan nagy számban kibocsátott érintésmentes bankkártyák, vagy mobiltelefonok segítségével külön kártya kiváltása és az ehhez tartozó ügyintézés nélkül, utólagos fizetéssel lehet majd utazni.

A projekt keretében minden járművet új jegykezelőkkel kell ellátni, a metróállomásokon kapukat kell felszerelni és több százezer utas számára kell új bérletkártyát legyártatni és eljuttatni. Az elektronikus jegyrendszert a BKK szerint azoknak lesz a legegyszerűbb megszokni, akik eddig is havi bérlettel utaztak, ők akár otthonról egy weboldalon keresztül hosszabbíthatják meg bérletük érvényességét.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Szabó Gergõ összefoglalója
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást