Komoly üzleti potenciált jelent az iskolakezdés

Infostart
2011. augusztus 24. 11:34
A jelenlegi gazdasági helyzetben különösen felértékelődik egy-egy hagyományosan eredményes szezonidőszak. Ilyen az iskolakezdés is. Az ősszel kezdődő tanév komoly üzleti potenciált jelent a kereskedőknek, amit tisztán jelez, hogy bizonyos termékek iránt fokozott érdeklődést tanúsítanak a vásárlók. Ami a kereskedőknek az előbbiek miatt életbevágóan fontos, az a szülőknek és diákoknak egy elég nagy fejtörést okozó és költséges időszak.

Még szűk két hét van hátra, és újra elkezdődik a tanítás. Bizonyos termékekből a családoknak újat kell vásárolni, hiszen új füzetekre, írószerekre mindenképpen szükség van. Ebből a piaci potenciálból ma már nemcsak a hagyományos írószer (szak)üzletek veszik ki részüket, mint egykor - olvasható a GFK Hungária az InfoRádióhoz is eljuttatott közleményében.

A boltok polcain ilyenkor több ezer árucikk jelenik meg, melyek felölelik az iskolakezdéshez kapcsolódó valamennyi termékkört, a papír-írószertől a ruházaton át egészen a bútorokig.

Mint sok más termék esetében az akciók, leárazások az iskolaszerek piacán is kiemelt szerepet kapnak. Az utóbbi időben megfigyelhető, hogy a július végén - augusztus elején megjelenő akciós szórólapok érvényessége egy-másfél hónapig tart, gondolva azokra is, akik az utolsó pillanatra halasztják a beszerzést.

Az ilyen akciókban számos terméket jelentős kedvezményekkel vagy az átlagosnál jobb felszereltséggel (pl. nagyobb memóriával vagy erősebb processzorral rendelkező notebookot olcsóbb széria áráért) lehet megvásárolni.

Az elmúlt évek adatai alapján augusztusban a hipermarketek és irodaszerboltok eladása várhatóan idén is többszörös növekedést fog mutatni az írószerek piacán az előző hónapokhoz képest. Az értékesítési számok alapján a golyóstollak, a színes ceruzák, a radírgumik, a grafit ceruzák és a tolltartók magasan kiemelkednek a keresett írószerek termékkategóriáján belül. Az átlagárakról a tapasztalatok alapján elmondható, hogy egy hagyományos golyóstollat az üzletek 70-100 forintért értékesítenek, míg egy tolltartó átlagosan 1000-1400 forintjába kerül a vásárlóknak.

A jegyzet-, illetve "normál" leckefüzet értékesítése az augusztusi hónapban a teljes éves értékesítés közel 60 százalékát teszi ki. Egy füzet méretétől függően átlagosan 60-250 forintért elérhető és az eladások döntő hányadát a hagyományos kisalakú füzetek adják.

A hagyományos stílusú iskolaszerek mellett az idei július-augusztusi szezonban is megjelennek az aktuális filmtrendből vett figurák a fiataloknak szánt füzeteken és tolltartókon, de ezek piacrésze viszonylag alacsonynak mondható.

Az iskolakezdés másik elengedhetetlen kelléke az iskolatáska, amelyből a teljes éves értékesítés mintegy 67 százaléka az augusztusi hónapban kerül eladásra. A szülők választhatnak az egyszerűbb és hagyományosabb felépítésű, átlagosan 3000-4000 forintért beszerezhető, valamint a drágább árkategóriába tartozó - átlagosan 7000-9000 forintért kapható -, a gyermekek gerincét védő, úgynevezett ergonómiai táskák közül.

A multinacionális sportláncok is kiveszik részüket az iskolakezdés körüli kampányból. Július végén kezdődik a fellendülés, de az abszolút csúcsidőszak az augusztus. Az iskolakezdési akcióik elsősorban a hátizsákokra és sportcipőkre vonatkoznak.

Mind a sportcipőknél, mind a hátizsákoknál/sporttáskáknál az augusztusi periódus a legerősebb az értékesítési forgalmat tekintve. A forgalmuk több mint 80 százalékát sporttermékek értékesítéséből realizáló és kínálatukban különféle sportok űzéséhez szükséges sportruházatot, felszerelést és kiegészítőket, illetve sportcipőket felvonultató multisport láncok a 2010. évben augusztusban adták el a sportcipők 13,5 százalékát, ami júliusról augusztusra 63 százalékos növekedést jelent.

Az átlagárak mindig jelentősen lecsökkennek ebben a periódusban egyrészt az akcióknak köszönhetően, másrészt azért, mert az olcsóbb sajátmárkás termékek fogynak jobban.

Másik fontos kellék a személyi asztali, illetve hordozható számítógép (notebook). Az asztali számítógép már nem tartozik a kiemelten fontos és növekvő termékkörök közé, a notebook annál inkább.

A GfK adatai alapján a notebookok értékesítése augusztus első felében mintegy 50 százalékkal haladta meg a megelőző időszak (július vége) értékesítési számait, ami egyértelműen arra utal, hogy a vásárlók ennek az időszaknak és a vonatkozó akcióknak kiemelt figyelmet szentelnek.

Míg júliusban egy 15,4 collos notebookot átlagosan 119.000 forintért értékesítettek, addig a szezont jelentő augusztusi időszakban már 7 százalékkal alacsonyabb áron, azaz átlagosan 111.000 forintért keltek el e készülékek.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Bécs Lajos, a Gfk Hungária szektormenedzsere
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást