Reálhozam: a kis pénztárak fizettek leghamarabb

Infostart
2011. augusztus 10. 20:42
Folyamatosan érkeznek a reálhozamok a bankszámlákra, illetve a lakcímre, de lassítja a kifizetést, hogy négy nyugdíjpénztárnál újra kell számolni a tagok egy kis részének a reálhozamát, a Magyar Posta pedig azt közölte: viszonylag gyakori a téves címzés, s emiatt kézbesíthetetlennek kell minősíteni és visszaküldeni az adott pénztárnak az összeget.

A július 20-i határidőig a magánnyugdíjpénztárak többsége benyújtotta igénylését az Államadósság Kezelő Központhoz, hogy mikor, milyen ütemben kívánja visszaigényelni a tagoknak járó reálhozamot.

Az első híradások szerint a kisebb pénztárak kezdték meg a leghamarabb a reálhozamok kifizetését, s ez nem is csoda, hiszen náluk alacsony a taglétszám. Ezek a pénztárak egy összegben visszaigényelték és utalták a pénzt, míg a többszázezres taglétszámúaknál ez csak több ütemben történhetett meg.

A létszámát tekintve legnagyobb, az OTP Magánnyugdíjpénztár több mint 56 milliárd forintot igényelt vissza, amelyet öt ütemben fizet ki. Bár a közlésük szerint a kifizetést megkezdték július 25-én, a tömeges utalás, postai pénzküldés csak augusztus elejétől volt várható. A kassza közlése szerint a tagok 85 százaléka kap valamekkora hozamot, a kifizetések átlaga 85 ezer forint.

Az ING Nyugdíjpénztár tagjai átlagosan több mint 132 ezer forintra számíthatnak, a kassza 49 milliárd forint reálhozamot, és 5,6 milliárd tagdíj-kiegészítést igényelt vissza az Államadósság Kezelő Központtól. Ezt az összeget 412 ezer 800 tagja számára fizeti ki, itt is a tagoknak valamivel több, mint 80 százaléka kap reálhozamot.

Az MKB Nyugdíjpénztár mintegy 35 ezer visszalépő tagjának négy milliárd forintot kézbesít a postán keresztül. Az Allianz Nyugdíjpénztár viszonylag gyorsan, gyakorlatilag augusztus elejéig már utalta a tagok részére járó összeget. Az Erste Nyugdíjpénztár 38 ezer tagja számára átlagosan 34 ezer forintot fizet.

Azt mindegyik nyugdíjpénztár hangsúlyozta, hogy nagyok lehetnek az eltérések a reálhozamban. Erről érkeznek is folyamatosan a panaszok a volt tagoktól. Probléma azonban nemcsak a tagoknál jelentkezik, hanem a pénztárak, sőt a posta is bajban van.

A pénztártagok jelentős része ugyanis nem adott meg számlaszámot, és a lakcímét sem egyeztette, ebből adódhat, hogy valaki hiába várja a reálhozamot. A posta is több esetben kézbesíthetetlennek kell, minősítse az utalványt a rossz címzés miatt. A kézbesíthetetlen összegeket a nyugdíjpénztárak, vissza kell utalniuk az Államadósság Kezelő Központnak, és az államhoz kerül.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Bába Julianna, a Stabilitás Pénztárszövetség elnöke
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást