Mélyponton az autós lízingpiac

InfoRádió / MTI
2011. június 8. 19:30
Történelmi mélypontra esett a lakossági gépjármű hitelezés: 10 eladott új autóból alig több mint kettőt vesznek hitelre, az eladott gépjárművek darabszáma az év első negyedében az előző évhez képest ugyan már 15 százalékkal nőtt, de ezt a növekedést a flotta beszerzések és a magánszemélyek készpénzes vásárlásai adták.

Mélypontján van az autós lízingpiac - mondta a Lombard Lízingcsoport vezérigazgatója Az InfoRádiónak. Domonkos András hozzátette: a lakossági körben alig van, és nem is várnak idén komolyabb bővülést az autók finanszírozásában, jelenleg a flottavásárlások húzzák a piacot.

A gépjármű-finanszírozás motorját az év első negyedévében a flotta lízing jelentette, míg a lakossági gépjármű-finanszírozás iránti igény továbbra is rendkívül alacsony.

A társaság szerint tovább fékezi a piacot, hogy a korábbi évek svájci frankos hitelfelvételei miatt még azok sem tudnak új autót vásárolni, akik esetleg szeretnének. Az árfolyamváltozások miatt sokaknak úgy megnőtt a tartozása, hogy a gépjárművek aktuális piaci árából még a hitelt sem tudják lezárni, sőt esetenként jelentős ráfizetéssel kell számolniuk. Így kénytelenek az autócserét hónapokkal, de akár évekkel is elhalasztani, ami a gépjárművek átlag életkorának növekedésében és a gépjármű kereskedelmi piac további szűkülésében jelenik meg.

A gépjármű lízing piac egyetlen növekvő szegmense az első negyedévben a flottafinanszírozás volt, ugyanis visszatértek a személy- és kishaszon-gépjármű piacra a vállalatok - Domonkos András, aki szerint jelentősen megnőtt a tehergépjármű-finanszírozás iránti igény, itt a kihelyezések 50 százalékkal nőttek az előző év hasonló időszakához képest. A fellendülés a korábbi években elmaradt járműpark cserével, a lassan növekvő fuvarpiaccal és az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásokkal magyarázható - vélekedett.

A 3,5 tonna feletti haszonjárművek piaca az előző negyedév azonos időszakához képest jelentős fellendülést mutat, különös tekintettel az új tehergépjármű szegmensben, ahol a növekedés több mint 120 százalékos. A dinamikus fejlődéssel párhuzamosan számottevő átrendeződés ment végbe az értékesítési és a lízingpiacon egyaránt. A piac motorját itt is a flottaértékesítés adja, a kisebb fuvarozók 1-2 eszközös beruházásai egyelőre elmaradnak. Miközben a nevesebb tehergépkocsi márkák importőreinek értékesítési számai szépen emelkednek, a korábban meghatározó piaci részesedéssel rendelkező használt teherautó kereskedők jelentős része a válság miatt eltűnt, így ez a piac a korábbiakhoz képest kevesebb és néhány új szereplővel kezd újraszerveződni.

A közlemény szerint a kedvező terményáraknak, a tavalyi visszafogott beruházásoknak, illetve "a támogatás lebegtetés megszüntetésének" köszönhetően fellendülést tapasztaltak a mezőgazdasági gépek piacán. A gépeladások élénkülésével összhangban a finanszírozási piac szinte megduplázódott.

A Lombard Lízing Csoport szerint az építőgépek finanszírozása is növekedésnek indult az első negyedévben, a kihelyezések alapján a lízingpiac teljesítménye csaknem 20 százalékos növekményt mutat, annak ellenére, hogy a hazai piac legmeghatározóbb szállítóinak elmondása alapján az értékesítések az előző év azonos időszakához képest tovább csökkentek.

Hanganyag: Panulin Ildikó


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást