Olcsóbb áruért a város végére is elmegyünk

Infostart
2011. május 19. 10:59
A gazdasági válság hatására árérzékenyebbé és tudatosabbá váltak a magyar vásárlók, akik az elmúlt évekhez képest kevesebbszer mennek vásárolni. A bolt megválasztásakor az áru frissessége, az árszínvonal és a választék továbbra is a legfontosabb szempontok, viszont megnőtt az akciók és promóciók jelentősége - derül ki a GfK Hungária kutatásából.

A gazdasági válság katalizátorként hatott az új vásárlói trendek kialakulására hazánkban. Árérzékenyebbé és tudatosabbá váltak a vásárlók, akik ennek következtében jobban megtervezik a bevásárlásaikat. Fontosabb lett a vásárlás előtti informálódás szerepe, ami abban is megnyilvánul, hogy egyre többen tanulmányozzák át a kereskedelmi láncok reklámújságait. Ez a tendencia igaz a magasabb jövedelemmel rendelkezőkre is.

A GfK Hungária közreműködésével készült, 11 ország adatait magába foglaló Háztartáspanel felmérés alapján globálisan is kimutatható a vásárlási alkalmak számának csökkenése, vagyis kevesebbszer megyünk vásárolni, mint a korábbi években. A kevesebb alkalom egyben azt is jelenti, hogy csökken az alkalomszerű, úgynevezett impulzus vásárlások aránya is.

A vásárlási gyakoriság csökkenése egyben azt is jelenti, hogy a háztartások által látogatott boltok köre bővült, egy-egy jó ajánlat kedvéért a vásárló hajlamos messzebbre is elmenni. A vásárlási helyszínek megválasztásakor az előző évek felmérései alapján konzisztensen az áru frissessége, az árszínvonal és a választék voltak hazánkban a legfontosabb szempontok.

Megfigyelhető, hogy a válság hatására csökkent e szempontok relatív súlya, és erőteljesen megnőtt annak a jelentősége, hogy az adott bolt vagy lánc milyen akciókat és promóciókat kínál a vásárlók számára. A körbevásárlás hatására csökken a boltok iránti lojalitás, vagyis jobban szétaprózódik a boltok között a vásárlók költése.

A kereskedőknek kihívást jelent, hogy kevesebb alkalom nyílik a vásárlók meggyőzésére az eladótéren belül, illetve növekszik a verseny a vásárlók megszerzéséért. Ma már szinte minden lánc rendelkezik saját hűség-programmal, és egy-egy háztartásban átlagosan három különféle lánc hűségkártyája vagy pontgyűjtő füzete található meg párhuzamosan.

"A feladat most már az, hogy olyan programot indítsanak a láncok, amely "túlkiabálja" a marketing zajt, és folyamatosan fenn tudja tartani a vásárlók érdeklődését, aktív részvételét a programban - mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária szektormenedzsere.

Hanganyag: Kaputa Júlia


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Kovács Krisztina szektormenedzser, Gfk Hungária
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást