Amiben Kína már világelső - de még nem nagyhatalom

InfoRádió / MTI
2011. május 9. 19:00
Kína a gyártási és megrendelési adatok alapján a világ legnagyobb hajógyártójává vált 2010-ben. Pekingnek ugyanakkor még évekre van szüksége, hogy igazi nagyhatalommá váljon, ráadásul az iparágnak a kedvezőtlen külső körülmények miatt nagy kihívásokkal kell szembenéznie.

Kína tavaly összesen 65,6 millió tonna teherbíró kapacitással rendelkező hajót épített, és további 75,2 millió tonna teherbíró kapacitású hajóra vett fel megrendelést. Ez a globális termelés 43, a világ összes megrendelésének pedig az 54 százaléka, vagyis Dél-Koreát megelőzve Kína lett a világ első számú hajógyártója - jelentette be Li Tong, a pekingi ipari és információs-technológiai minisztérium felszerelés-ipari osztályának igazgató-helyettese.

Az igazi nagyhatalommá váláshoz azonban a mennyiségi elsőségen kívül minőségi felzárkózás is szükséges, Peking ezt a célt - a jelenlegi ötéves tervben is prioritások közé sorolva - 2015-re véli megvalósíthatónak. A távol-keleti ország elsősorban az innovációs és technológiai fejlesztések, valamint az óceánjárók építése területén küzd lemaradással a high tech hajók gyártásában élen járó Japánhoz, az Egyesült Államokhoz és Dél-Koreához képest.

Peking ambícióit ugyanakkor több körülmény is veszélyezteti: a magas olajárak és a növekvő munkaerő-költségek egyre jelentősebb anyagi teherrel járnak, különösen a kis- és közepes hajótársaságok számára. A tengerparti vállalatok mintegy 30 százaléka veszteséges ma - becsülte Hszü Csü-jüan közlekedési miniszter-helyettes múlt héten a China Daily napilapnak nyilatkozva.

A gondot az is tetézi, hogy a jüan felértékelődése miatt az európai és amerikai exportpartnerek mindinkább az olcsóbb piacok, így India és Vietnam felé fordulnak.