Hónapjai vannak csak hátra a Malévnak a csődig, ezért mindenképpen megoldást kell találni a jelenlegi helyzetre; olyat, ami legalább középtávon biztosítja a légitársaság működését - mondta az InfoRádiónak a Napi Gazdaság szakújságírója. Szakonyi Péter hozzátette: a vállalat számára most következik a legnehezebb időszak, a téli, amikor a járatokat üzemeltetnie kell, az abból származó bevétel azonban meglehetősen kicsi lesz.
A szakújságíró úgy tudja, hogy az 51 százalékban állami tulajdonban lévő Turkish Airlines és a nyolc kínai társaságból álló, HNA elnevezésű szövetség komolyan érdeklődik a Malév iránt, és előrehaladott tárgyalásokat folytat annak sorsáról.
A dinamikusan fejlődő török vállalatnak, amely januártól megtöbbszörözi budapesti járatainak számát, nagyon kell egy Európai Unión belüli elosztóközpont. Ugyanez igaz a kínai konzorciumra is, amelynek emellett szüksége van egy olyan légitársaságra, amelynek van berepülési engedélye a kontinens nagyvárosainak legfontosabb repülőtereire - magyarázta Szakonyi Péter.
Hogy a miniszterelnök november elején Kínába látogat, majd Moszkvában Vlagyimir Putyinnal tárgyal, valószínűsíti, hogy politikai, vagy legalább részben politikai megoldás születik - vélekedett a szakújságíró.
Szakonyi Péter megjegyezte: ha a kínaiaknak kell a Malév, és azt is közlik, hogy milyen kötelezettségeket vállalnak annak megszerzése érdekében - mert pénzt valószínűleg nem adnának érte, inkább az adósságainak átvállalásáról lehet szó -, valószínű, hogy az orosz féllel is megállapodás születik a Vnyesekonombank birtokában lévő 5 százalékos tulajdonrész átvételéről. Ebben az esetben a magyar fél egy száz százalékosan állami tulajdonban lévő cégről tud tárgyalni a kínaiakkal.
Hanganyag: Panulin Ildikó