Megint lemaradtunk Európától

InfoRádió / MTI
2010. február 17. 08:42
Bár Európa legtöbb országában januárban már a második hónapja több új autót értékesítettek, mint egy évvel korábban, Magyarországon nemcsak hogy csökkentek az eladások, de a visszaesés mértéke is a legnagyobb, több mint 50 százalékos volt - derül ki a Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég legutóbbi adataiból.

A közlemény szerint a meghosszabbított roncsprogramoknak köszönhetően a nyugat-európai vevők autóvásárlási kedve nem csökkent idén januárban: a tavaly azonos időszakihoz képest 14,9 százalékkal emelkedett. Ahol azonban már kifutottak a roncsprogramok az eladások is csökkentek.

Az Európában januárban értékesített több mint 1 millió új autóból Magyarországon csak 2.970-et értékesítettek, 50,3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Tavaly az egész évben 60,5 százalékkal 56 ezerre csökkentek a magyar újautó eladások.

"Eltérően a 2009-es évkezdettől, idén erősen indított a január, bár az év hátralevő része még sok bizonytalanságot hordoz magában" - idézi a közlemény David DiGirolamo, a JATO Consult vezetőjét. Felhívta a figyelmet arra, hogy a roncs-programok az idén már biztosan kifutnak, az utóbbi hónapokban tapasztalt folyamatos meghosszabbítások ellenére, melyek nagyban befolyásolják a jelenlegi piaci folyamatokat.

A brit kormány nemrégiben jelentette be, hogy egy hónappal, március végéig meghosszabbítja a honi roncsbeszámítási programot. Hasonló akciók futnak még Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban. Ellenben Németországban, Európa legjelentősebb újautó piacán a használtautó beszámítási akciók kifutásának eredményeképpen máris 4,3 százalékos visszaesés tapasztalható tavaly januárhoz képest.

A közép-kelet-európai piacok nagyon lesújtó képet festenek. A régió legtöbb országában az eladások nem érték el a tavaly januári szinteket és nincs is sok remény a bizakodásra - fogalmaznak. Oroszországot is a régióba számítva a helyzet még rosszabb, ott a tavalyi eredmények 50 százalékkal estek vissza az előző évhez képest.

A legnagyobb mértékben, több mint 80 százalékkal a norvég eladások nőttek, mintegy 10 ezer darabra. Éves összehasonlításban az eladások Magyarország mellett Lettországban, Litvániában, Észtországban, Lengyelországban, Cipruson és Németországban csökkentek.